“Dat kost toch ontzettend veel tijd, al die sociale mediaposts van jou? En wat levert dat op”, vragen mensen mij. Nee, geen bergen ‘gratis’ goederen, uitnodigingen of geld. En tijd? Ik vind dat het meevalt, een ander niet. Het is een keuze en je moet vooral doen wat je leuk vindt. Maar dat we tegenwoordig actief moeten zijn op social media, zowel als persoon als bedrijf, daarvan ben ik wel overtuigd.

In het begin probeerde ik vooral contact te leggen met consumenten. Ik wilde graag een ander type producten verkopen en dit kreeg ik niet voor elkaar in onze traditionele keten. Dus ging ik op zoek naar een manier waarop ik makkelijk heel veel dames kon bereiken. Dat was toen Facebook. Maar al snel kreeg ik door dat ik op deze manier ook heel veel klanten kon bereiken. Ik kon ze makkelijk op de hoogte brengen van allerlei zaken die speelden binnen LG Flowers. Als een verkapte nieuwsbrief.

Zelf ben ik de laatste jaren meer opgeschoven naar LinkedIn, maar blijf online wel actief omdat ik dit belangrijk vind. Zo hebben wij al veel stageplaatsen kunnen vervullen en melden zich nog steeds potentiële medewerkers doordat ze een beeld krijgen welk type bedrijf wij zijn. Als je weet dat jou doelgroep zich online bevindt dan kun je maar beter zorgen dat ze online antwoorden kunnen vinden.

Ik ben ervan overtuigd dat we nog zoveel meer mooie verhalen kunnen vertellen, online en offline. Vertellen welke mooie bedrijven we hebben. Klein of groot, we doen allemaal iets unieks. In het buitenland worden we geroemd omdat onze tuinbouwsector vooroploopt met de mooiste technologieën en slimme uitvindingen, maar dat verhaal vertellen doen we niet.

Anders is dat op verjaardagen, beurzen of andere bijeenkomsten. Dan zijn we echt niet altijd zo bescheiden over onze prestaties. En zeker niet wanneer we één op één met elkaar kletsen. Maar wanneer delen we dit eens met mensen buiten onze sector en jong talent? Met als doel om te laten zien hoeveel we voor elkaar krijgen binnen onze sector.

Iedere crisis die de afgelopen jaren voorbij is gekomen weten we op te vangen en daar geven we onze draai aan, maar daar lees ik online bar weinig over. Willen wij over tien jaar nog steeds het juiste imago hebben, dan zullen we er zelf wat aan moeten doen. Ik ben dus heel benieuwd welke verhalen jullie online gaan delen?

Joyce Lansbergen, gerbera-ondernemer in Pijnacker