Schaalvergroting, digitalisering en aangepaste financieringsvoorwaarden hebben de sierteeltsector ingrijpend veranderd de afgelopen decennia. De eindklant koopt zijn bloemen meer en meer op basis van prijsinformatie in een Excel-bestand en een bescheiden foto bij de offerte. Kortom: de emotie en passie, die kenmerkend zijn voor het kleurrijke sierteeltaanbod, zijn uit het verkoopkanaal verdwenen. Dat kan anders, met behulp van… digitalisering.
Met de opkomst van de retail als belangrijk verkoopkanaal van bloemen in binnen- en buitenland groeide ook het aandeel van kant-en-klare boeketten. Om vraag en aanbod op elkaar af te stemmen worden voorbeeldboeketten de hele wereld over gestuurd. Althans in het meest gunstige geval, want uit kostenoverweging beperkt de communicatie over de transactie zich steeds vaker tot foto’s waarop de bloemen en het boeket matig tot hun recht komen.
Die constatering zette Eric Egberts van BloomyPro uit De Kwakel aan tot actie. Hoe krijgen we weer over de bühne dat een boeket bloemen een emotioneel product is? Dat was ruim een jaar geleden het uitgangspunt van een ambitieuze start-up.
Naar de consument
“Cijfers tonen aan dat ongeveer honderd bloemensoorten, goed zijn voor tachtig procent van de markt. Het aanbod is echter veel breder. Die kleinere telers, met minder bekende soorten en rassen, hebben het door de schaalvergroting in de sector wel moeilijk. Op de veiling betalen ze hogere transactiekosten en de banken staan niet in de rij om de teelt van onbekende soorten te financieren. Promotie is vanwege het beperkte areaal eveneens lastig. Daardoor dreigt verschraling van het bloemenaanbod en dat is de doodsteek van ons tuinbouwcluster”, zo stelt Egberts, die een parallel ziet met de groentesector van 15 tot 20 jaar geleden.
De producent moet naar de consument, zo is zijn overtuiging. Nieuwe 3D-technieken die zijn bedrijf toepast, faciliteren dat proces door de keten heen. Het principe is even eenvoudig als vernieuwend: van digitale, driedimensionale foto’s van bloemen zijn digitale boeketten samen te stellen. Met elkaar zorgen die boeketten voor een digitaal schappenplan. “Zo gaan bloemen weer leven in het verkoopkanaal. Het systeem biedt daarnaast mogelijkheden om nieuwe, digitale services aan te bieden door de keten heen. Een retailer weet bijvoorbeeld nog veel te weinig over de specifieke wensen van zijn klanten.”
Platenzaak
Egberts is realistisch. Zijn bedrijf is nog een bescheiden start-up. BloomyPro is onderdeel van de VANAD-groep uit Capelle aan de IJssel, een familiebedrijf dat is gespecialiseerd in digitale verbindingen in onder andere de gezondheidszorg en logistiek. Wat hij allereerst wil realiseren is een gelijkwaardig speelveld voor elke teler, ongeacht omvang of gewas. “Maar het systeem kan ook de voorraad van een retailer of bloemist ontsluiten. En elke consument kan met de software zelf zijn boeket samenstellen en schikken en die ‘bestelling’ terug de keten in sturen. Maar dat is toekomstmuziek.”
Feit is volgens de voormalige marketing en sales manager van De Ruiter Seeds dat de bloemist te vergelijken is met de platenzaak van vroeger. “Je kunt alleen krijgen wat hij heeft. Maar door het product – in dit geval bloemen – visueel te maken en zichtbaar voor afnemers over de hele wereld, kun je persoonlijke vraag daadwerkelijk sturen. In bloemen kan dat nog helemaal niet, terwijl de grootste zakelijke groeiers van dit moment bedrijven zijn als Uber en Thuisbezorgd. Bedrijven die de regie bij de consument leggen en dat vervolgens slim en succesvol faciliteren. Dat kan ook binnen het sierteeltcluster, maar dan moeten we het wel anders gaan inrichten.”
Customizen
In het eerste jaar heeft het softwarebedrijf vooral contact gelegd met bloementelers en toeleveranciers. Dat betekent dat een groot aantal bloemen digitaal zichtbaar is in diverse bloeistadia en van verschillende herkomsten. Daar is een brede collectie bloemenhoezen en bijstekers aan toegevoegd. Boeketten samenstellen is dus al levensecht, waardoor aankoopkeuzes van groothandel, retailer, bloemist én consument eenvoudiger worden. “Samples zijn daardoor grotendeels overbodig, dat bespaart een groothandel op jaarbasis zomaar 1,5 procent”, voegt Egberts toe.
De ‘designtool’ draait inmiddels bij groothandelaren in Nederland en de Verenigde Staten. Het digitale schappenplan is in 2017 beschikbaar, dan wil het bedrijf ook starten met een bloemistenplatform. “E-commerce is niet meer weg te denken, maar in de tuinbouwsector is het nog een lastig verhaal. Toch groeit in de sierteelt het marktaandeel van 5 naar 11 procent. Daar komt de trend van ‘customizen’ bij. Trendy producten als sportbrillen en sportschoenen krijgen een eigen, persoonlijk ontwerp. Dat moeten we in de sierteelt ook realiseren, willen we de passie en emotie van ons product kunnen overbrengen op nieuwe generaties. Met 3D-technieken is dat mogelijk.”
Tekst: Roger Abbenhuijs. Foto: BloomyPro.