Het Amsterdamse restaurant The Avocado Show, dat alleen avocadogerechten serveert, wil uitgroeien tot een internationale keten. Dat kan dankzij een investering van vijf miljoen euro door Shawn Harris van investeringsbedrijf Orange Wings. Begin volgend jaar moet de eerste vestiging in het buitenland opengaan.

Het avocadorestaurant in de wijk De Pijp bestaat pas een half jaar, maar profiteert sterk van de avocadohype. Nederlanders aten vorig jaar 39 miljoen kilo avocado, bijna vier keer zoveel als in 2008. Ieder gerecht op de menukaart van het restaurant bevat avocado: van hamburgers tussen twee avocadohelften tot avocado-brownies bij de koffie. Volgens eigenaar Ron Simpson (32) staan nog dagelijks rijen voor het restaurant. Dat wekte de interesse van Shawn Harris van investeringsbedrijf Orange Wings. Harris is vooral bekend als de oprichtster en ex-CEO van Nature’s Pride, de Maasdijkse importeur en exporteur van avocado’s en andere exotische groenten en fruit. Simpson in het zakenblad Quote: “We groeiden van klant-leverancier al snel uit tot ware partners en Harris zag vanuit haar investeringsbedrijf Orange Wings de potentie om internationaal te gaan.”

Internationale belangstelling

Volgens Julien Zaal, medeoprichter van The Avocado Show, is er veel belangstelling voor de restaurantformule. “Nog voor de opening stroomden er al meer dan 80 franchise aanvragen binnen en inmiddels staat de teller op ruim 150 geïnteresseerde partijen vanuit de hele wereld.” Via een modern licentiesysteem worden op zeer korte termijn nieuwe locaties van The Avocado Show geopend in Europa. De oprichters voeren gesprekken met ondernemers in verschillende Europese hoofdsteden, maar zijn ook al benaderd door operators in Canada, Bangkok, Australië en Dubai. Ter aanvulling op de internationale uitbreiding ontwikkelt The Avocado Show ook een eigen avocadoproductenlijn, die in 2018 wordt gelanceerd.

Hype or not?

Simpson schrijft het succes van zijn restaurant toe aan het gezonde imago van de groene vrucht, blijkt uit een interview in de Volkskrant. “Er is geen sport- of fitnessschema meer te vinden zonder avocadogerecht.” Bovendien is de avocado fotogeniek en laat die zich makkelijk delen op sociale media als Instagram, zegt Simpson. En als de hype straks voorbij is? Gebeurt niet, denkt Simpson. De avocado is volgens hem een blijvertje. “Sushi, taco’s, pannekoeken: je kunt er eindeloos mee variëren. Bovendien: ik heb ook al honderd keer een hamburger gegeten en ik ben ‘m nog steeds niet zat.”

Hit op Instagram

Het restaurant is een hit op social media, met meer dan 50.000 volgers op Facebook en ruim 75.000 volgers op Instagram. “Instagram is de nieuwe mond-tot-mondreclame geworden”, zegt food influencer Roger Bloem (32) van Cityguys.nl tegen NOS. Roger gaat elke dag uit eten en zit bovenop de nieuwste trends in Amsterdam, Rotterdam en in Europa. “Bijna alle zaken die nu opengaan, denken erover na hoe zij zichzelf moeten verkopen op sociale media. Daar horen fotogenieke gerechten en een fotogeniek interieur bij.” Simpson beaamt dat. Zijn zaak ging voor de officiële opening al viral. “Wij denken eerst aan het design van het eten, en dan mag de chef-kok kijken hoe hij daar een tien van maakt in de keuken. De smaak is uiteindelijk wel het belangrijkst.”

Bron: Quote/Volkskrant/NOS. Foto’s: The Avocado Show.





Gerelateerd