Vanaf deze week zijn er charentais meloenen van Belgische bodem te koop in een aantal winkels van Colruyt. De meloenen worden geteeld in Merksplas (B) door Tomeco, een telersvereniging rond Coöperatie Hoogstraten die gespecialiseerd is in tomatenteelt.
De Belgische telersvereniging Tomeco moet weldra meloen in haar naam verwerken. Nadat het vorige week al de Vlaamse kranten haalde door een samenwerking met Aldi voor wie het miniwatermeloenen teelt, gaat het nu ook met de Belgische supermarktketen Colruyt in zee voor de teelt van charentais meloenen.
Colruyt, die deze meloenen normaal uit Zuid-Frankrijk haalt, zal de meloenen in beperkte oplage van Tomeco afnemen. Zo wil de keten inspelen op de stijgende vraag naar lokale producten en speelt ook duurzaamheid een rol. De zomervruchten worden geteeld in de kas van Tom Lefevre in Merskplas. Tomeco experimenteert al jaren met de teelt van diverse soorten meloenen onder glas en ondervond dat de vruchten het beste gedijen in een komkommerklimaat.
Testfase
“Deze samenwerking ligt volledig in lijn met onze ambitie om zoveel mogelijk duurzaam geteelde producten in België aan te kopen. We zullen samen met Tomeco testen of een verticale teelt van charentais meloenen in Belgische kassen mogelijk en schaalbaar is” zegt Olivier D’Haenens verantwoordelijke inkoper van meloenen bij Colruyt Group.
De teelt van Belgische charentais meloenen door Tomeco is volgens de retailer een mooi voorbeeld van duurzame innovatie. “De planten groeien verticaal in plaats van horizontaal in een verwarmde kas en worden opgebonden in plaats van op de grond uit te lopen, waardoor er ruimte wordt bespaard. Turf, de klassieke grondverbeteraar, wordt vervangen door compost en er wordt ingezet op efficiënt watergebruik. Het watergebruik is een stuk lager dan van geïmporteerde charentais meloenen. Deze innovatieve manier van telen maakt het mogelijk om het seizoen iets vroeger te laten starten en vermoedelijk iets later te laten eindigen” legt Astrid Sneyders, teeltverantwoordelijke van Tomeco uit.
Minder kilometers
Behalve het zuinige waterverbruik, biedt de lokale teelt volgens Colruyt ook op andere vlakken duurzaamheidsvoordelen. Zo gaan de voedselkilometers naar beneden en zijn de voedselverliezen lager door minder transporttijd.
Volgens de partijen doen de Belgische charentais meloenen van Tomeco niet onder voor de Franse versie uit het zuiden. “De meloenen zijn lekker zoet en sappig en kunnen langer rijpen aan de plant”, klinkt het. Colruyt doorliep vorig jaar al een succesvolle test met Belgische charentais meloenen van de vollegrond. “Door in te zetten op Belgische teelten kan het seizoen van de meloenen verlengd worden in België en is het product langer beschikbaar. Een ware meerwaarde voor de klant”, aldus D’Haenens.
Tomeco ziet een groeiende markt voor meloenen onder glas. De grootste afnemer is Aldi. Voor deze Duitse winkelketen teelt het bedrijf op 1 hectare watermeloenen, waarmee het alle 258 filialen van Aldi in Vlaanderen van midden juni tot minden september kan bevoorraden. De telersvereniging gaf al aan dat ze met de teelt van meloenen meer flexibiliteit inbouwt en aan risicospreiding doet. “Tomaten zijn een jaarrondteelt, terwijl de komkommer en meloenenteelt korter zijn, waardoor je flexibeler bent in je teeltschema”, klonk het eerder.
Tekst: Jerom Rozendaal