Het belichtingsseizoen is weer vanouds in volle gang bij komkommers. De rassen die telers hebben gekozen zijn beter geworden en hebben steeds meer resistenties. Maar het zijn nog steeds komkommerplanten. Toch is er iets wezenlijks veranderd. Onder invloed van de energieprijzen en subsidie is er het laatste jaar een verscheidenheid aan LED-lampen opgehangen in de kassen.

Door de aanschaf van LED’s zijn de verschillen per bedrijf enorm geworden. Daarmee bedoel ik dus niet de komkommerplanten, maar de soorten kunstlicht die telers gebruiken. In mindere mate, maar ze zijn er nog steeds, de ouderwetse SON-T, daarnaast daglicht LED, LED met het meer rode spectrum, met of zonder verrood, het is er allemaal. De ene teler is gedreven door de lagere energie input en de andere teler voor een maximale productie. Het is ook allemaal verkocht als het beste spectrum. Maar toch is het allemaal anders. Het is oppassen om vergelijkingen te maken. Het is zogenaamd appels en peren vergelijken.

Grote verschillen

Belangrijk is het om naar de planten te blijven kijken. Die zijn nog steeds hetzelfde. De omgeving veranderen wij steeds, maar de basis van de plant niet. Maar hoe gaan we er mee om onder de verschillende type lampen?
Een sterk gewas met veel opgeslagen energie bij daglicht LED is anders dan onder het meer rode spectrum. Bij de eerste is een hogere etmaaltemperatuur een juiste beslissing om de plant harder te laten groeien. Maar bij een sterk gewas met het meer rode spectrum kan het beter zijn om de hoeveelheid licht te verlagen, zodat de balans in de kleuren beter wordt in plaats van de etmalen te verhogen. Maar zodra het buitenlicht gaat toenemen kun je bij het meer rode spectrum juist wel meer aan de temperatuur sleutelen. Dat effect zie je ook goed op de wat meer zuidelijke locaties in Europa met hetzelfde rodere spectrum. Daar is in de donkerste tijd van het jaar meer natuurlijk licht en lijkt het allemaal vanzelf iets makkelijker te groeien.

Juiste strategie

Voor alles is een oplossing, maar er moet wat meer specifiek per bedrijf nagedacht worden. Er gaan veel commerciële verhalen de ronde over de juiste te volgen strategie. Maar blijf net als voor de introductie van LED zelf ook nuchter nadenken over wat het beste voor de plant is.

Tekst: Barend Löbker, Vortus, beeld: Fotostudio G.J. Vlekke