Na een aantal pittige maanden met sterk dalende omzetten voor de sierteeltsector, ontwikkelen de marktcijfers zich nu gunstiger. De crisis heeft een forse impact gehad, maar de verwachtingen zijn minder somber dan eerder dit jaar. Hierdoor kan Bloemenbureau Holland (BBH) het promotiebudget voor bloemen en planten in Duitsland, Frankrijk, Nederland en het Verenigd Koninkrijk voor de rest van 2020 weer positief bijstellen.

Het promotiebudget is voor het grootste deel afhankelijk van de omzet van Royal FloraHolland, aangezien hierover een afdracht plaatsvindt. Bloemenbureau houdt de omzetverwachting continu in de gaten, in nauw overleg met de veiling. Op basis van de laatste omzetverwachtingen is het budget in positieve zin aangepast.

Promotiebudget eerder gehalveerd

“Dit is goed nieuws voor de sector,” aldus Dennis van der Lubbe, Managing Director van BBH. “Nadat we het promotiebudget vanwege de dramatische omzetontwikkeling eerder tot 8 miljoen euro moesten halveren, kunnen we het nu weer met 6 miljoen euro bijstellen tot een totaal budget van 14 miljoen euro. Hierdoor is het mogelijk een aantal van de geplande campagnes alsnog uit te voeren.” Voorbeelden hiervan zijn ‘Bedankt Plant’ in het najaar, de lancering van ‘De Trend Collectie’, diverse social- en contentactiviteiten en in samenwerking met de buitenplantentelers van FloraHolland een campagne voor tuinplanten in Nederland en Duitsland. Ook is het Shopper-activatieteam weer druk in gesprek met sectorpartijen om consumenten te verleiden om bloemen en planten aan te schaffen.

Opvallende sierteeltacties

“We zijn heel tevreden dat we weer hard aan de slag kunnen met de projecten die we vorig jaar al hadden gepland. Ondanks de onzekere periode hebben we zeker niet stil gezeten. Zo speelden we een coördinerende rol in de opvallende sierteeltactie ‘Samen tegen eenzaamheid bij ouderen’. Ook rolden we in een zeer kort tijdsbestek de succesvolle ‘Let Hope Bloom’ campagne uit, waar consumenten erg positief op hebben gereageerd.”

Extra campagne

Momenteel ontwikkelt BBH samen met de sector de extra campagne ‘Fill the distance with beauty’. Deze campagne motiveert consumenten in de kernlanden om meer bloemen, kamer- en tuinplanten te kopen. BBH heeft hierin een wervende rol op zich genomen door partijen te benaderen en is dan ook de verbindende factor tussen de deelnemers. De propositie en uitwerking van de campagne worden ontwikkeld in goed onderling overleg en met een financiële bijdrage van de deelnemers en van BBH. Van der Lubbe: “We hebben kortom genoeg te doen voor 2020 en staan klaar voor een vliegende start in 2021. Wij gaan ervoor!”