JEM-id uit Honselersdijk ontwikkelt websites en software en is voor 95% werkzaam in de AGF- en sierteeltsector. Accountmanager Martijn van Andel van JEM-id heeft de afgelopen jaren ervaren dat de groei van de online handel in de sierteeltsector erg hard is gegaan, terwijl de AGF-sector daar volgens hem bij is achtergebleven.

Van Andel legt uit dat de verscheidenheid aan producten in de sierteeltsector veel groter is dan in de AGF-sector en mede daardoor ook de behoefte om de producten te zien. “Ook als je het over hetzelfde product hebt, zijn de verschillen groot. Zo is de ene Phalaenopsis de andere niet. Het aantal takken verschilt, de kwaliteit, de verpakking en ga zo maar door. Je koopt echt een specifiek artikel. Daarom wordt gezocht naar manieren om de verscheidenheid aan producten op een efficiënte en duidelijke manier te presenteren. Goede foto’s, gemaakt bij de teler, zijn daarbij erg belangrijk.”
In de AGF-sector is dit anders en zijn de verschillen kleiner. “Als je een rode paprika in een doos van 5 kilo bestelt, zit daar niet zoveel variatie in. Iedereen weet wat je bedoelt en je hoeft de producten ook niet per se te zien. Het bestellen van AGF-producten is dan ook veel makkelijker.”

FloraXchange

Speciaal voor de potplantensector ontwikkelde JEM-id het online communicatieplatform FloraXchange. Dit platform ondersteunt kwekers in het verspreiden van hun aanbod. Momenteel zijn er 1.059 kwekers op aangesloten, die er hun aanbod opzetten. JEM-id stelt die informatie beschikbaar aan de ruim 300 kopers, die het aanbod weer doorspelen naar hun klanten. “Het is vrij revolutionair in de markt. Ik durf wel te beweren dat het initiatief de sector een boost heeft gegeven. Het voorziet in een behoefte; we krijgen hele enthousiaste reacties.”
Als bedrijven in de handel echt een slag willen maken, moeten volgens de ICT’er de interne automatisering en logistiek op orde zijn. Dat betekent dat veel systemen moeten worden vervangen. Niet iedereen staat daarbij te juichen. “Als jij als grote AGF- of sierteeltexporteur internetsystemen moet vervangen, kost dat tonnen. De impact daarvan is megagroot, terwijl de succesratio spannend is te noemen. Er zijn veel bedrijven die dat uit blijven stellen. Maar je moet veranderingen omarmen in plaats van tegenhouden; dat lukt namelijk niet meer. Je moet erin mee. Het is de enige manier om te overleven in een wereld waarin alles continu verandert.”

Aankoopmoment

Ook op de consumentenmarkt is volgens Van Andel nog veel te winnen, zowel in de sierteelt- als in de AGF-sector. De logistiek speelt daarbij een belangrijke rol. “Hoewel je tegenwoordig prima planten kunt versturen in speciale dozen, is het makkelijker om bijvoorbeeld schoenen te versturen. Bovendien zijn planten impulsproducten. Die koop je niet ’s avonds op de bank, maar die neem je mee als je in een tuincentrum of supermarkt bent.”
Dat het online bestellen van voedingsmiddelen zo langzaam gaat, noemt de ICT-er bizar. Tegelijkertijd heeft hij er wel een verklaring voor. “Het bestellen van een pak macaroni, pastasaus of yoghurt gaat prima. Maar bij groenten en fruit is het een ander verhaal. Als je regelmatig naar de supermarkt gaat, weet je dat je niet de voorste champignons moet hebben en dat de boontjes er de ene keer beter uitzien dan de andere keer. Dat is voor veel consumenten een grote drempel om deze producten online te kopen.”
Ook zou er volgens hem veel meer moeten worden gekeken naar de beleving van de consument op het moment van aankoop. “Een computer kopen via het internet is leuker dan wanneer je ‘m in de winkel koopt. Bij de Mediamarkt heb je dan misschien wel de laagste prijs, maar je wordt geholpen door iemand van achttien jaar in een jasje dat net iets te groot is. Als je daarentegen via een site als Coolblue bestelt, dan is er niemand die je een duurder product probeert aan te smeren, kun je honderd gebruikerservaringen inzien en heb je de computer morgen in huis. Nou, prettige wedstrijd!”

Tekst: Tuinbouwteksten.nl/Ank van Lier, beeld: JEM-id

Download het complete dossier Nieuwe (R)etail, inclusief expert interviews, conclusies en voorbeelden (7 pagina’s, pdf).