Eindelijk, in de Bommelerwaard krijgen we glasvezel! Wat een uitkomst lijkt me dat. Als mijn collega’s koffiepauze gaan houden, is ons internet soms zo zwak dat ik ook maar even een bak koffie ga halen.

Nou, die aanbesteding van glasvezel kost iedereen toch een hoop moeite. Wij krijgen bijna dagelijks informatie van aanbieders in onze brievenbus en bijna wekelijks komt er een vertegenwoordiger aan de deur. Nadat wij de zoveelste aanprijzing hadden ontvangen, ben ik gaan onderzoeken welke partij nu de beste was. Normaliter ben ik vrij gemakkelijk: je kiest de partij die de beste aanbieding heeft tegen een schappelijk tarief. Toch kreeg ik argwaan bij deze vele aanbiedingen. Wat blijkt, als je gewoon goed zoekt hoef je niet eens een aansluittarief te betalen. Je wordt door de vele informatie gewoon de verkeerde kant op gestuurd.

Nou, zo gaat het soms in de bloemenhandel ook. Je prijst je waar aan, klanten weten dat de kwaliteit wel in orde is en gaan dan shoppen voor de beste prijs. Totdat je klanten erachter komen dat er toch wel een flinke schaarste op de aanbodmarkt is van jouw product. Ja, dan kan er ineens heel veel, zijn de aantallen niet aan te slepen en is verkopen op zich vrij gemakkelijk geworden. De kunst om goed te verkopen blijft, schaarse markt of niet, maar wanneer moet je nou tevreden zijn?

Om ons in het verkoopproces scherp te houden, hebben we een plan uitgewerkt om ons niet van de wijs te laten brengen door emoties. Als collega’s houden we elkaar scherp op de afgesproken punten. Wat blijkt, als je maar één richting hebt is het allemaal niet zo enorm moeilijk als vooraf lijkt. Je houden aan je afspraken, dat is een kunst.
De samenwerking gaat soms ver, in goede en in minder goede periodes. De consument verwacht een eerlijk product, voor een eerlijke prijs. Hier is een hoop te winnen en daar probeer ik de komende maanden wat aan te sleutelen. Samen met klanten en leveranciers ben ik het gesprek aangegaan waar we elkaar beter kunnen ondersteunen. Bij de een gaat het over residuen, bij de ander over dienstverlening of belading. Welke verbetering ga jij in je verkoop doorvoeren?

‘Bij elkaar komen is een begin, bij elkaar blijven is vooruitgang, met elkaar samenwerken is succes.’

Evert van Helvoort.
Chrysantenteler in Brakel.

Gerelateerd