Begin maart was Nederland nog in de ban van natuurijs, maar toch is het de bedoeling dat honderdduizenden Nederlanders over enkele weken in de auto, of liever nog op de fiets stappen om de lente te proeven tijdens Kom in de Kas 2018.
Na de feestelijke jubileumeditie van vorig jaar is dit keer gekozen voor het thema ‘Kleurrijke toekomst’. Verwijzend naar de enorme variatie aan soorten, rassen, kleuren, vormen en smaken die de glastuinbouw kenmerkt, anderzijds benadrukkend dat de sector zelf vol vertrouwen is in de toekomst. Bedreigingen omzetten in kansen en blijvend innoveren en investeren zijn onderscheidende kenmerken van de sector. Dat resulteert in een bedrijfstak om trots op te zijn en waar de deuren een of twee dagen per jaar met enthousiasme worden opengezet. Een enorme groep vrijwilligers slaagt er jaarlijks in om per regio een aantrekkelijk programma samen te stellen. Dat resulteert al 40 jaar in een enthousiaste bezoekersstroom van zowel terugkomers als nieuwkomers.
Maar wie kritisch naar de ontwikkelingen en toekomst van Kom in de Kas kijkt ziet een minder rooskleurig beeld, zo schetst voorzitter Aad van der Wilt in het openingsartikel van deze special. Met uitzondering van de vier bekende hoofdsponsors laat het tuinbouwbedrijfsleven het meer en meer afweten als het gaat om financiële ondersteuning. Landelijke promotie behoort al tot het verleden, de landelijke opening eveneens; gelukkig was er vorig jaar wel voldoende budget beschikbaar om een, met name op de jeugd gerichte, moderniseringsslag te maken. Dat ging echter ten koste van de reserves.
Dus is het zaak dat de glastuinbouwsector gezamenlijk zijn verantwoordelijkheid neemt om het enige landelijke consumentenevenement een zonnige, kleurrijke toekomst te garanderen. De sector blinkt nog steeds niet uit in communicatie met de eindklant, dus moeten we deze open dagen koesteren. Een oproep aan alle nieuwe collectieven, waaronder telersverenigingen, club van 100, World Horti Center, Greenports en innovatieclusters: zet Kom in de Kas op de agenda! Want voor je het weet gaan de deuren niet meer open en is het boek dicht.
Roger Abbenhuijs
Hoofdredacteur Onder Glas