De drie grootste Vlaamse veilingen hebben hun krachten gebundeld en rollen een digitaal platform, Care4Growing, uit onder hun leden. Doel is realtime informatie- en kennisuitdeling onder groente- en fruittelers. Paprikateler Didier Algoet heeft veel verwachtingen van het digitaliseringsproject.

“Ik ben sinds begin van dit jaar aangesloten op Care4Growing”, vertelt Didier Algoet, paprikateler uit Duffel en lid van de veiling BelOrta. Informatie die hij voordien ingaf op het veilingsysteem, zet hij nu op het digitale platform. Denk daarbij aan teeltgegevens, teeltplanning, het gebruik van bestrijdingsmiddelen en het moment van oogsten.

Voorlopers in digitalisering

Care4Growing is een initiatief van de drie Vlaamse groente- en fruitcoöperaties, REO, BelOrta en Hoogstraten. “De veilingen zijn altijd voorloper geweest op het gebied van digitalisering. Zo zijn wij met de veilingverkoop op afstand één van de grootse e-commerce bedrijven in Vlaanderen”, verklaart Rik Decadt, directeur productie van de REO veiling in Roeselare. “Nu willen we ook de telers meekrijgen op het pad van digitalisering.”
Door de samenwerking kunnen de drie veilingen de ontwikkelingskosten voor het digitale platform delen. En waarom drie keer hetzelfde wiel uitvinden? Het project werd eind vorig jaar gelanceerd en wordt nu uitgerold in Vlaanderen. Momenteel zijn er 500 telers aangesloten, maar tegen het eind van dit jaar moeten er 3.000 zijn. Het gaat daarbij om groente- en fruittelers, zowel onder glas als vollegrondtelers.

Teelregistratie en kennisuitwisseling

Aanvankelijk dient het nieuwe platform voor teeltregistratie, maar er is bijvoorbeeld ook mestwetgeving aan gekoppeld. Als een teler meer dan de toegestane hoeveelheid meststoffen toedient, maakt het systeem daar melding van. Op termijn moet het platform het vormen van communities mogelijk maken waarop telers informatie kunnen delen en waarop ook adviseurs en kennisinstellingen aangesloten zijn.
Algoet kijkt uit naar deze toepassing. Als de teler een zieke plant tegenkomt, kan hij een foto maken en gelijk op het platform plaatsen. “Dan kunnen andere community leden advies geven, waardoor je idealiter  sneller tot een oplossing komt”, geeft de paprikateler een voorbeeld van een toekomstige functionaliteit.

Realtime registratie

Zo ver is de applicatie echter nog niet. Toch ziet Algoet nu al de meerwaarde. “Je kunt een applicatie op je smartphone of tablet installeren en de registratie doen terwijl je aan het werk bent. Je hoeft niet meer in te loggen op het systeem van de veiling met de computer. Door gelijk gegevens in te geven hoef je dus niet ‘s avonds laat nog een keer aan de gang.”
Op de applicatie kan de paprikateler ook de veilingprijzen raadplegen. In tegenstelling tot het digitale platform, bezorgde dat hem minder goede gevoelens. Algoet was vorige week de eerste teler die zijn groene vruchten voor de klok van BelOrta zette. Door de hevige concurrentie uit Spanje viel de prijs tegen zegt hij. “In de loop van maart, begin april stijgen de prijzen traditioneel als de concurrentie uit Spanje uitdooft.”

Keuze voor groen

Alhoewel deze prijsdynamiek jaarlijks vergelijkbaar is, heeft een vroege start van de teelt zijn voorkeur. “Als je later begint, kom je in oktober tijdens de teeltwisselingen, in een markt waarbij telers van rode en gele paprika’s ook groene paprika’s op de markt brengen, waardoor de prijs richting de dertig, veertig cent per kg gaat.”
De Vlaamse teler legt zich de laatste zes jaar toe op groene paprika’s, terwijl hij eerder rood of geel teelde. “Ook dat is een keuze geweest”, zegt hij. “Er zijn toch wat minder telers van groene paprika’s”, verklaart hij.

Tekst en beeld: Jerom Rozendaal