Het was nog even spannend of de FloraHolland Trade Fair in Aalsmeer wel door kon gaan door de vervroegde persconferentie, maar gelukkig werd al snel duidelijk dat dit wel het geval was. We hebben ervoor gekozen om onze stand van twee jaar geleden opnieuw te gebruiken. Vooral een gevalletje ‘kostenbesparing’.

Het thema van onze Baas Trials: ‘Just plant it’ hebben we er wel in verwerkt. Ons thema van dit jaar hield in dat we wilden laten zien hoe makkelijk het is om gewoon een plantje te planten en daarna te genieten. In een handomdraai heb je een pot gevuld met bloeiende blijmakers. Dit hebben we ondersteund door middel van filmpjes achter QR-codes.

Wat ik op de beurs vooral merkte is dat er een wat uitgelaten stemming heerste en iedereen oprecht blij was elkaar weer in levenden lijve te treffen, handen te schudden of boksen te geven. Het is per persoon even aftasten wat diegene prefereert, maar het valt me ook op hoe snel elke begroeting in je lichaamsgeheugen wordt opgeslagen en je bijna automatisch de ene persoon bokst en de ander een hand schudt.

Maar ging het over corona? Nee. Onderwerp van gesprek was toch vooral de energiecrisis, de ongeremde prijsstijgingen en welk effect dit kan gaan hebben op de verkoopprijzen en de verkopen van volgend jaar. De term ‘prijselasticiteit’ popte in mijn hoofd weer op. Normaal diep weggestopt, want in de tuinbouw willen niet veel mensen het daar over hebben. Nu dus wel. Hoeveel minder gaan we verkopen als de winkelprijs 15% hoger is? De ene persoon dacht wel 30% minder. Een ander vond twee bolchrysanten voor 6 euro (in plaats van 5 euro) helemaal geen reden voor de consument om er minder van te kopen. We gaan het zien volgend jaar.

Eerst moeten we echter zorgen dat we goed de winter doorkomen met de brandstof die je gebruikt en de financiële impact die dit heeft op je bedrijf. Al met al een goede beursweek, maar wel met de nodige spanning voor de toekomst.

Dieter Baas, perkplantenteler in Ens