De consumptie van groenten en fruit daalt. Zo kochten consumenten in 2015 drie procent minder verse groenten en een half procent minder vers fruit. Een trend die zich al langer doorzet. Wat dat betreft is er volgens Nicolette Quaedvlieg van het GroentenFruit Huis nog wel een wereld te winnen. “De online markt biedt daarbij nieuwe kansen. Bedrijven zoeken naar nieuwe markten en modellen voor afzet.”

Toch weet ook zij dat het aanbieden van versproducten via het internet achterblijft ten opzichte van andere (gebruiks)artikelen. “Mensen willen bij verse producten toch zien, voelen en ruiken wat ze kopen. Bovendien zijn groenten en fruit makkelijker inwisselbaar; het internet heeft bij gebruiksartikelen meer toegevoegde waarde.”

Beleving

Desondanks biedt het online aanbieden van verse producten als groente en fruit volgens Quaedvlieg zeker kansen. “Bijvoorbeeld als je een bijzonder product kunt aanbieden dat nergens anders te krijgen is. Of als je iets extra’s aan je product kunt toevoegen, zoals recepten. Het is belangrijk om mensen aan je te binden; ze moeten weten hoe lekker een product is. Die beleving is van groot belang.”

“Het is belangrijk om mensen aan je te binden; ze moeten weten hoe lekker een product is. Die beleving is van groot belang.”

Ook is het volgens Quaedvlieg een voordeel dat je via online verkoop directer in contact kunt komen met de klant. “Je krijgt makkelijker feedback, wat je veel informatie oplevert. Daar moet je vervolgens ook iet.s mee doen. Die service is voor de consument heel belangrijk.”

Download het complete dossier Nieuwe (R)etail, inclusief expert interviews, conclusies en voorbeelden (7 pagina’s, pdf)

Tekst: Tuinbouwteksten.nl/Ank van Lier, beeld: GroentenFruit Huis