Op 11 juli tekenden Royal FloraHolland en kopers een convenant met afspraken over de ontwikkeling van handelssysteem Floriday. Dit convenant bevat uitgangspunten en spelregels die de basis moeten leggen voor verdere groei, digitalisering en continuïteit van het handelsplatform. Begin 2021 maakte Rémi van Adrichem van RM Plants in Amstelveen bezwaar tegen de invoering van het platform, vanwege de ‘one size fits all’-benadering en noemde Floriday toen ‘een gedrocht’. Hij ziet nu wel positieve verandering, maar is nog lang niet tevreden.
Van Adrichem gebruikt Floriday inmiddels ook om zijn aanbod te communiceren, maar slechts voor een zeer beperkt gedeelte. “Het handelssysteem heeft zich in de afgelopen 3,5 jaar verder ontwikkeld en is niet meer te vergelijken met de ‘introductieversie’. Dat is de positieve kant van het verhaal. Onverminderd blijft dat het extreem veel beperkingen kent, als ik het puur betrek op mijn eigen bedrijf.” RM Plants importeert, kweekt en exporteert indoor en outdoor planten vanuit Amstelveen en beschikt jaarrond over een breed assortiment, met verschillende soorten en potmaten.
Koppeling werkt niet optimaal
Hij vervolgt: “Ons gebruik van het platform is eigenlijk het gevolg van een soort ‘plicht’, omdat sommige klanten graag ons aanbod via Floriday binnenhalen. Concreet levert ons dit niet meer verkoop op, maar wel meer administratieve handelingen. Dit omdat het ‘koppelen en samen praten’ met kweker en exportpakketten via de API niet optimaal werkt. Daarnaast blijft het voor mij belangrijk om zelfstandig te blijven en niet afhankelijk te zijn van een ICT-systeem dat voorschrijft hoe ik moet werken en afrekenen. Dat was wellicht niet de insteek, maar zo ervaar ik het wel. Floriday is wel veel gebruiksvriendelijker dan 3,5 jaar geleden. Ik hoor ook van diverse collega’s dat ze er tevreden mee zijn. Dus dat is positief.”
Eigen webshops met VMP
RM Plants heeft ondertussen ook een sterke ontwikkeling doorgemaakt op ICT-gebied, waaronder vier eigen webshops. “De klanten, met wie wij via een directe VMP-koppeling (virtuele marktplaats) werken, zijn gigantisch gegroeid. Bij de klanten die wij via Floriday bedienen is er een wildgroei ontstaan van ‘mini’-orders. Samenvattend kan ik met deze applicatie mijn verkoop niet runnen, daarvoor heeft RM Plants een te groot en bijna dagelijks variërend sortiment. Dat is via dit platform simpelweg onmogelijk te managen. Bovendien heb ik teveel klanten die niet via dit handelssysteem willen bestellen en afrekenen.”
Tekst: Mario Bentvelsen, beeld: Michel Heerkens