Tomatenteler Cock van Overbeek uit Beetgum heeft samen met zijn dochter en schoonzoon een naburige aardbeienkwekerij overgenomen. Het unieke Friese aardbeienbedrijf gaat verder als ‘Fryske Strawberries’ en wordt gerund door dochter Marlies en haar man René. Het bedrijf bestaat uit 1,8 ha aardbeien onder glas, 1,5 ha onder tunnels en 1,5 ha op stellingen. “Dit was een buitenkans.”

Toen het aardbeienbedrijf APM Berlikum inclusief woonhuis vorig jaar te koop kwam, was dat voor René van Wingerden en Marlies Van Wingerden-Van Overbeek een buitenkans. Zo kan Marlies dicht bij haar werk bij Gardener’s Pride gaan wonen en kan het stel samen het bedrijf gaan leiden. Marlies is verantwoordelijk voor personeelszaken en administratie bij Gardener’s Pride, de tomatenkwekerij van haar ouders en wordt de komende jaren mede-eigenaar.
Voor tomatenteler Cock van Overbeek, oorspronkelijk afkomstig uit het Zuid-Hollandse Poortugaal, is de aardbeienteelt niet onbekend. “Wij hadden tot we in 2003 naar Friesland trokken een gemengd bedrijf, onder meer ook met aardbeienteelt op stellingen. De teelt is me dus vertrouwd.”
Het aardbeienbedrijf staat los van Gardener’s Pride. “Deze investering is voor mij een privéaangelegenheid”, verklaart de ondernemer, die vooral betrokken zal zijn bij de teeltbegeleiding.

Elsanta en Furore

De officiële overname van het bedrijf vond plaats op 2 augustus, terwijl de teelt in volle gang was. Cock: “We hebben de bestaande teelten van de rassen Elsanta en Furore overgenomen. Van de buitenteelt hebben we de planten dus ook overgenomen, voor volgend seizoen zoeken we ook naar andere rassen.”
In de kas was de eerste teelt al afgelopen, met een oogstperiode van half april tot eind juni. Momenteel wordt de herfstteelt in de kas aangeplant, die half oktober in productie moet komen, waarna de oogst doorloopt tot half december. In de zomerperiode wordt geoogst uit de tunnels en van de stellingen, zodat de Friese telers een oogstperiode van acht maanden krijgen.
Aangezien zowel Marlies als René hun eigen baan behouden is de dagelijkse teeltbegeleiding in handen gelegd van een bedrijfsleider met een assistent.

Lokale afzet

“We hebben een nieuw logo laten maken, met een Friese vlag en daarop een aardbei. Als naam hebben we gekozen voor Fryske Strawberries, want het Friese woord voor aardbei is ierdbei en voor ons nauwelijks uit te spreken. Ook is het voor toeristen is zo’n lokaal geteeld product aantrekkelijk”, vertelt Marlies.
De familie richt zich met dit ‘regiomerk’ mede op de lokale en regionale verkoop. Lokaal gebeurt dat via automaten in een stalletje voor de deur, zoals ook de tomaten en komkommers verkocht worden. “Mensen uit de wijde omtrek komen hierheen om groenten en fruit uit de kassen te kopen. Dat is voor hen een uitje”, weet Marlies. Maar hun regiomerk richt zich op de hele provincie. Haar vader: “Interesse is er al genoeg, vooral van bakkerijen uit heel de provincie. Friezen zijn gek op lokale producten. Daarom hebben we ook bakjes met ons Friese logo laten ontwikkelen.”
Uiteraard vindt een fors deel van de productie zijn weg naar de internationale markt via afzetpartner Berries Pride, dat voorkomt uit Nature’s Pride. De zachtfruitspecialist is vooral sterk vertegenwoordigd op de Noord-Europese retailmarkt.

Personeel

Van Overbeek kan voor de inzet van personeel handig schakelen tussen het 26 ha grote tomatenbedrijf en de 5 ha aardbeien in hetzelfde kassengebied. Cock: “In de zomermaanden lopen er tien tot twintig medewerkers in de aardbeien, zowel scholieren als volwassenen. Voor de verdere personeelsinvulling willen we lokaal gaan werven. Graag willen we werken met parttime medewerkers die in de ochtenden een paar uur bij ons willen werken. Zo kunnen we ook makkelijk personeel uitwisselen tussen de twee bedrijven, afhankelijk van waar het druk is.”

Tekst: Koen van Wijk, beeld: Fryske Strawberries