Aardbeienvermeerderaar Flevoplant maakt dit jaar een ommezwaai en gaat in veel kleinere vorm verder als teler en verkoper van het concept Summerking. Deze lijn van plantproducten gericht op de consument valt al twee jaar goed in de smaak bij retailers. Tegelijk werd het rendement op de vertrouwde vermeerderingsactiviteiten steeds minder vanwege de stijgende arbeidskosten. “Geen eenvoudige beslissing maar wel de juiste”, zegt Niels Goossens.
Dit voorjaar is aardbeien vermeerdering- en opkweekbedrijf Flevoplant in Ens nog actief met de vertrouwde werkzaamheden. De vorig jaar gestekte jonge planten die in de koelcellen staan worden stap voor stap uitgeleverd. Als de laatste orders in juni verzonden zijn, komt er een einde aan Flevoplant in de oude vorm. Sinds half maart is ook de drukke tijd gestart in afzet van het assortiment, wat doorgaat tot en met week 34.
Andere koers
Het familiebedrijf is in 1958 opgericht door familie Goossens in de Noordoostpolder en groeide uit tot een bedrijf met 5 ha kas, trayvelden en verwerkingsruimten. De huidige generatie, Niels Goossens (op foto links), heeft vorig jaar besloten om de koers te wijzigen en volledig te focussen op het retailconcept Summerking, wat in het voorjaar 2023 van start ging.
“Dit concept is ontstaan om een nieuwe markt aan te boren voor het overschot aan planten dat we aan telers niet kwijt konden. Dat paste goed in ons seizoen en het ging leuk draaien. Tegelijkertijd werd het halen van een goed rendement op de gangbare activiteiten steeds moeilijker, vooral vanwege de hoge loonkosten”, vertelt Goossens. De vermeerdering van stek en vollegrondsplanten is en blijft erg arbeidsintensief, verklaart hij.
“Het was geen eenvoudige beslissing en we zijn niet over één nacht ijs gegaan. Het is ingrijpend, want veel mensen werken hier al heel lang. Maar het was wel de juiste beslissing.”
Zelf plukken
Inmiddels is Summerking de merknaam van een hele serie producten gericht op de consument als gebruiker van de planten. In alle gevallen gaat het om aardbeienplanten waar de koper zelf maandenlang aardbeien van kan plukken in eigen tuin, op het terras of balkon. Zo zijn er plukklare aardbeienplanten in hangpotten en hanging baskets, wandhangers met zes doordragende planten en trays met zes plantjes om te verpotten in tuin of op het balkon. Verder zijn er ook nog planten verkrijgbaar in de potmaten p9 tot en met p15. Alles wordt in kokos opgekweekt en afgeleverd.
Compagnon Bastiaan Woolderink (op foto rechts) legt uit: “Voor de kerst beginnen we met de aanplant in plug, minitray en diverse potmaten. Afhankelijk van de periode duurt de opkweekfase 2,5 maand tot slechts 3 weken. Daarna zijn de planten mooi en groot genoeg om af te leveren.”
Voor de vermeerdering van de planten in het concept houdt het bedrijf ook nog een aantal moederplanten aan. Het stekken gebeurt in zomer en najaar. “We gaan nog onderzoek doen naar een manier om vroeger te kunnen starten met de opkweekfase, zodat we eerder mooie planten kunnen leveren.”
Licentierassen
Voor het retailconcept gebruikt Goossens geen gangbare rassen als Elsanta maar voornamelijk licentierassen, met Favori en Hademar als belangrijkste. “Dit zijn rassen die heel goed smaken, een goede productie hebben en voor de consument makkelijk verder te telen zijn. Ze zijn niet meeldauwgevoelig”, vertelt Goossens. Als het goed gaat kunnen mensen er maanden van plukken, tussen een halve tot een kilo per plant, geeft hij aan.
“We leveren vooral aan tuincentra, bouwmarkten, supermarkten en cash and carry’s. Zo’n zestig procent wordt inmiddels verkocht via vaste orders, de rest is nog daghandel.”
Hij realiseert zich dat er met het stoppen van de gangbare vermeerdering op korte termijn een gat is gevallen. “We leverden 35 miljoen planten op jaarbasis. Andere vermeerderaars in Nederland en de rest van Noordwest-Europa zullen dit uiteindelijk wel opvangen.”
Tekst: Koen van Wijk