De online afzet van kamerplanten aan consumenten is in coronatijd onstuimig gegroeid, zeggen webshop-eigenaren Freek Jansen en Axel Persoon. Nu de fysieke winkels in Europa weer overal open zijn neemt de groei weer wat af. Tegelijk is de concurrentie van andere webshops, waaronder bol.com en Amazon, toegenomen. “Onze verwachting is dat het onlinekanaal blijft groeien.”

Circa vijf jaar geleden kwamen de eerste webshops voor kamerplanten op, gericht op consumenten. Jonge consumenten kopen graag online, en planten zijn onder jongeren populairder dan ooit. Een trend was geboren. Door de uitbraak van het coronavirus en de sluiting van fysieke winkels tijdens de lockdowns kwam deze ontwikkeling in een stroomversnelling terecht.
“Alle online winkels hebben in de eerste drie maanden van de coronacrisis een boost gekregen”, zegt Axel Persoon van Plantsome. “Wij zagen onze verkopen op sommige dagen vervijfvoudigen. Wij gingen van 200 à 300 stuks naar 1.200 à 1.300 planten per dag.”
Freek Jansen van Plantenbox.nl meldt ook een sterk gegroeide online verkoop, niet alleen via de eigen webshop maar ook via hun klanten. “Onze webshop draait nu ruim een jaar. We kunnen het dus niet met voorgaande jaren vergelijken, het is ook nog relatief klein. Maar wij leveren ook aan klanten die een eigen webshop hebben. We zien de online afzet groeien en hard ook. In ieder geval harder dan de reguliere afzet via de veiling.”

Meer concurrentie

Het laatste halfjaar is de concurrentie voor beide webshopeigenaren flink toegenomen, niet alleen van online pioniers, zoals 123planten.nl, bakker.com en de gevestigde tuincentra. Ook grote partijen als bol.com en amazon.com verkopen nu levende planten.
Persoon: “Door corona zien steeds meer partijen dat het interessant is om online te gaan. Een aantal daarvan is inmiddels ook weer gestopt. Bol en Amazon zijn wel flink meer gaan adverteren op de onlinekanalen en hebben natuurlijk een dikke portemonnee en een lange adem. Wij proberen ons te onderscheiden met gemak en service, zoals een gratis app met verzorgingstips. Vergelijk het met de Coolblue-aanpak. De klanttevredenheid bij ons is ook enorm hoog, gemiddeld 9,3. Daar focussen wij op.”
Jansen: “Wij proberen ons te onderscheiden in het cadeausegment en veel minder in het kopen voor eigen gebruik. We willen gemak en een stukje persoonlijke invulling bieden en inspelen op thema’s. Ook hebben wij een eigen verpakking ontwikkeld.”
Plantsome verkoopt inmiddels producten van dertig telers, waaronder die van de eigen kwekerij Forever Plants in Honselersdijk. Plantenbox biedt alleen producten van het eigen bedrijf, Plantanious in Kwintsheul. Hardlopers in het assortiment van beide winkels zijn grootbladige jungleplanten, zoals monstera, alocasia, philodendron en palm.

Blijven investeren

Persoon: “Wij willen internationaal groeien en zijn dankzij een kapitaalinjectie van een investeerder sinds vorig jaar ook in Duitsland actief. Alle winst die wij maken investeren wij direct terug in het bedrijf, vooral in het team. Vorig jaar januari werkten hier elf mensen, nu zijn dat er al vijftig, waarvan 40 à 45 fte’s. Zolang we kunnen groeien is het gezond om te blijven investeren. De webshop staat ook helemaal los van het teeltbedrijf, het is een apart bedrijf geworden.”
Jansen: “Wij zijn nog niet bezig met internationalisering, maar zien nog volop kansen in de groene cadeaumarkt in Nederland. We zoeken geen investeerder om op te schalen, maar willen autonoom doorgroeien. Het is nu nog kleinschalig en een zeer beperkt deel van onze omzet. Onze verwachting is wel dat het onlinekanaal blijft groeien.”

Tekst: Mario Bentvelsen, beeld: LD Photography