Tien jaar geleden begon Bayer in samenwerking met telers in Nederland, België en Spanje een aantal tests in een zoektocht naar een tomatensoort die geen vocht verliest bij het snijden. Al snel ontstond de Intense tomaat; een tomaat die zijn vorm goed behoudt, vol van smaak is en geen vocht kwijtraakt tijdens het snijden. De Intense tomaat is nu nog relatief onbekend bij de consument, maar daar komt snel verandering in. De bijzondere tomaat is in augustus namelijk ‘Groente van de maand’ bij Albert Heijn.

De verwerkende industrie is al langer op de hoogte van de voordelen van de Intense tomaat, ‘the chef’s tomato’. De speciale tomaat is een graag geziene gast in de keuken van restaurants. Daarnaast zit de Intense tomaat 9 van de 10 keer verwerkt in voorverpakte sandwiches en maaltijdsalades van tankstations en supermarkten.

‘Ideale tomaat’

“Voor in salades en op brood is het de ideale tomaat”, zegt Hans Driessen, Accountmanager Produce Chain bij Bayer. “Maar ook als je bijvoorbeeld een pizza belegt met schijfjes tomaat, moet je de Intense tomaat hebben. Bij een gewone tomaat blijft er weinig over als je hem op een pizza legt en verhit. De Intense tomaat behoudt perfect zijn vorm.”

Niet in Nederlandse schappen

Waar de Intense tomaat in Duitsland al in het vaste assortiment van enkele supermarkten is te vinden, is dit in Nederland nog niet het geval. Driessen: “Hij is in het verleden een tijdje bij een tweetal supermarkten te koop geweest zonder uitleg van de unieke eigenschappen. Het is echter belangrijk dat de klant het verhaal achter deze tomaat leert kennen. Als de consument kan kiezen tussen twee soorten tomaten die op het eerste oog gelijkwaardig lijken, is de keuze snel gemaakt als de ene veel goedkoper is.”

Groente van de maand

In augustus heeft Bayer een maand lang de tijd om het verhaal achter de tomaat aan de Nederlandse consument te vertellen. Albert Heijn, de grootste supermarktketen van Nederland, neemt de Intense tomaat dan een maand lang op in de schappen als ‘Groente van de maand’. Tijdens de AH Podiumdagen overtuigde Bayer het Albert Heijn-panel met het verhaal van de tomaat en door te tonen dat deze geen vocht verliest bij het snijden.

Innovatiemogelijkheden

Het concept ‘Groente van de maand’ is een co-creatie van Albert Heijn en Bakker Barendrecht, hun vaste leverancier van groenten en fruit. Janine Straver, Category Marketeer Groente bij Bakker Barendrecht: “We vinden het belangrijk om te blijven vernieuwen en de Albert Heijn-klanten variatie te bieden. Het concept ‘Groente van de maand’ is één van de initiatieven die hieraan bijdraagt. Veel producten die ooit Groente van de maand bij Albert Heijn waren, vind je inmiddels vast in de schappen.”

Multifunctionele tomaat

Of de Intense tomaat ook een vaste plek in de schappen verovert, is nog afwachten. Naast de verkoopcijfers kijkt Albert Heijn ook naar het onderscheidend vermogen van het product en de beschikbare schapruimte. Driessen heeft er vertrouwen in: “De Intense tomaat is een multifunctioneel product. Hij is niet alleen geschikt voor zomerse salades of op brood maar ook ideaal voor op de barbecue. Door hem te grillen, komt de smaak optimaal vrij. Ook voor pastasaus is hij perfect, omdat je een tomaat die haar vocht vasthoudt minder lang hoeft te laten indikken. Die multi-inzetbaarheid gaat ook voedselverspilling tegen.”

Kansen

De toekomst van de Intense tomaat ziet er volgens Driessen dan ook rooskleurig uit. Naast de kans om in de schappen van de Albert Heijn te komen, ziet de accountmanager ook mogelijkheden bij kleine supermarkt-formats. “Omdat je er alles mee kunt, biedt je als retailer de klant toch een heel palet aan mogelijkheden met een beperkt winkeloppervlak.”

Bron en foto: Nunhems.

Gerelateerd