Uit consumentenonderzoek van The Greenery en Rijk Zwaan is gebleken dat kleinere groenten kunnen leiden tot minder verspilling. Daarom zijn beide bedrijven een pilot gestart in samenwerking met retailer Jumbo. Het assortiment bestaat uit zo’n 20 kleinere groenten, waaronder spitskool, broccoli en kropsla.
Kleinere huishoudens hebben behoefte aan kleinere groenten. Tegelijk groeit de vraag naar biologisch en onverpakt. Dit laat onderzoek van groente- en fruitdistributeur The Greenery en groenteveredelingsbedrijf Rijk Zwaan zien.
Groenteconcept
Deze consumentenbehoeften zijn uitgewerkt in een nieuw retailconcept met een kleiner formaat groente voor o.a. spitskool, broccoli en kropsla. Recent is een pilot gestart met de verkoop van deze groente in de nieuw geopende Jumbo Foodmarkt in Leidschendam. Deze groente heeft niet alleen een kleiner formaat dan de standaard variant, maar is ook nog eens biologisch en onverpakt verkrijgbaar. Dit nieuwe groenteconcept wordt ‘Little & Fresh’ genoemd. De verwachting is dat de pilot snel uitbreidt.
Kleine groenterassen
De groenteveredelaar uit De Lier zet al een aantal jaar in op de ontwikkeling van kleinere groenterassen. Niet elk ras is hiervoor geschikt. Bovendien willen telers, retailers en consumenten een uniform product. Dankzij veredeling heeft de groenteveredelaar een aantal groenterassen kunnen ontwikkelen die voldoen aan alle eisen. Hiermee wordt ingespeeld op de gesignaleerde behoeften en hoeven consumenten minder groente weg te gooien.
Uniek ketenproject
The Greenery heeft met Rijk Zwaan en de telers van Naturelle een uniek project opgezet waarbij de hele keten is aangesloten. “Met ‘Little & Fresh’ willen we een verdere bijdrage leveren aan het verhogen van de consumptie van biologische groente en fruit en het verduurzamen van onze samenleving. Het concept wordt de komende periode verder geoptimaliseerd aan de hand van de reacties van de consumenten en de inzichten uit de keten”, aldus Harm-Jan Eikelenboom, marketingmanager van de afzetorganisatie.