Ook in 2021 is een fysiek publieksevenement door het coronavirus niet mogelijk, daarom is Kom in de Kas dit jaar vervangen door een digitale uitvoering: ‘Kijk in de Kas’. Komend weekend, 3 en 4 april, kan iedereen vanuit huis genieten van de glastuinbouw via filmpjes en een 360 graden experience. De organisatie van het grootste publieksevenement van de glastuinbouw wil zo mensen toch iets laten beleven van wat er in de kassen gebeurt. 

“In de loop van de winter werd duidelijk dat een gewone Kom in de Kas er ook dit jaar niet in zit en dat we wat anders moesten bedenken”, vertelt voorzitter René van Dop. “We hebben nog alternatieven overwogen die coronaproof zijn, zoals kassenbezoek op afspraak, of een rit langs en door kassen heen maken met groepen. Maar het risico op besmettingen konden we gewoon niet nemen.”
Bovendien zou dit nog meer werk opleveren voor alle vrijwilligers, met uiteindelijk toch veel minder bezoekers als resultaat. “Daarom hebben we gekozen voor deze digitale aanpak. Met onze partners Glastuinbouw Nederland, Royal FloraHolland en GroentenFruit Huis hebben we op een rijtje gezet wat we al aan digitaal audiovisueel materiaal in huis hebben. Zo zijn allerlei mooie, informatieve filmpjes gebundeld op onze website.”

Levend houden

Met deze pragmatische aanpak wil de organisatie ondanks de coronabeperkingen en een beperkt budget toch de aandacht op het traditionele Kom in de Kas-weekend van begin april vestigen. “Het is mooi om het evenement levend te houden voor de achterban, de vrijwilligers en alle andere betrokkenen in de sector”, vindt Van Dop.
Omdat veel mensen inmiddels een jaar lang gewend zijn geraakt aan een digitale vorm van leven, hoopt de organisatie ook een deel van de doelgroep te bereiken. “Mensen volgen online events en bezoeken musea immers ook virtueel.”

360 graden experience

Een blikvanger is de 360 graden experience, die een virtuele rondgang door een kas mogelijk maakt. Deze ervaring heeft de organisatie laten maken voor de jubileumeditie in 2017 en zal in elk geval de komende drie maanden weer online te zien zijn.
Op de website zijn diverse informatieve filmpjes over de glastuinbouwsector gebundeld en gerubriceerd naar thema’s duurzaamheid, innovaties en techniek en arbeid. Verder is er veel aandacht voor het thema van dit jaar: Gezondheid & Geluk, wat ook een nieuw beleidsthema is van Glastuinbouw Nederland.

Vernieuwde aanpak, nieuwe huisstijl

Het op het allerlaatste moment afblazen van Kom in de Kas in 2020 was een domper voor de organisatie. “We stonden juist klaar om met een vernieuwde aanpak, een nieuwe huisstijl en het kortste science filmpje ooit, een heel nieuw publiek aan te boren. Dat was dus een enorme teleurstelling”, aldus Van Dop.
Vorig jaar werd een campagnebureau ingeschakeld van buiten de sector. Het resultaat was zeer verrassend met een korte film waarin de beroemde 21-jarige YouTuber Govert Sweep een hoofdrol speelt. Hij dringt in het donker een mysterieuze kas binnen, waarop spannende scenes langs futuristisch ogende decors vol techniek, robots en geavanceerde kweekmethoden volgen. De film lijkt surrealistisch, maar is geschoten in echte kassen. “We hopen dat de film in enige vorm volgend jaar alsnog gebruikt kan worden”, vertelt Van Dop.

Kijk in de kas

Van 29 maart tot en met 4 april verschijnen er dagelijks berichten op de social mediakanalen om de doelgroep voor Kom in de Kas enthousiast te maken voor Kijk in de Kas. Van Dop: “Op deze manier hopen we de mensen toch een stukje beleving van de glastuinbouwsector mee te geven.”

Tekst: Koen van Wijk, beeld: Marjolein van Woerkom