Dit jaar bestaat Kom in de Kas veertig jaar. Tijd voor een feestje en om te laten zien dat het evenement na veertig jaar nog steeds jong en dynamisch is. Geen landelijke kick-off meer om aandacht te genereren, maar een frisse strategie, waarbij nieuwe media een belangrijke rol spelen.

Sandra van Tol, landelijk coördinator van Kom in de Kas, straalt van enthousiasme als ze vertelt over de plannen rondom het aanjagen van het veertigjarig jubileum. Het plan was om ter gelegenheid daarvan flink uit te pakken. Er is gebrainstormd met een groep mensen die zich bezighoudt met marketing in en rondom de tuinbouw. Uiteindelijk werd daar het idee van een rondreizende kas geboren, die voorafgaand aan het evenement een aantal steden langs zou trekken om mensen te interesseren voor de open dagen begin april.
In de kas moet een mooi kunstwerk komen met alle producten uit de glastuinbouw. Het comité vroeg advies aan een arrangeur, die hen vervolgens resoluut doorstuurde naar Maarten Hogenhuis van Xsaga voor een meer eigentijdse aanpak. Het bureau adviseert en helpt mee met de organisatie van vaak landelijke evenementen.
Een van die evenementen was bijvoorbeeld het Allerhande Kerstfestival, een sfeervol foodfestival in het Spoorwegmuseum in Utrecht. Een ander voorbeeld is de opdracht van het Van Gogh Museum om een relevante actie te bedenken ter gelegenheid van de opening van het nieuwe entreegebouw. Het team bedacht en produceerde daarvoor het bloemenlabyrint op het Museumplein in Amsterdam.

Snelle digitale samenleving

Er was vrij snel een positieve klik tussen het comité en Maarten Hogenhuis, die ook vóór de tijd bij zijn huidige werkgever al heel wat organiseerde, zoals de wijkfeesten voor de Nationale Postcode Loterij. “We hebben onze ideeën met Maarten gedeeld en kwamen uiteindelijk uit bij een heel ander idee. Niet meer een echte kas die rondreist, maar een virtueel kijkje in een kas waarin je 360° om je heen kunt kijken. En een virtuele speurtocht voor kinderen”, vertelt Van Tol.
Hogenhuis neemt het verhaal over. “De 360°-techniek is al sterk ontwikkeld en biedt een unieke kans voor een virtuele rondleiding in de kas. Voor kinderen hebben we gedacht aan een speurtocht, met als voorbeeld de AH-Dino app van Albert Heijn, waarbij kinderen met hun telefoon en een 3D-bril in de virtuele wereld van de Dino’s terechtkomen. De glastuinbouw is innovatief. ‘Practice what you preach’ en trigger volwassenen en kinderen op een innovatieve manier om via de virtuele wereld in een echte kas rond te gaan kijken.”
Ook kalanchoëteler René van Dop, die vanuit het bestuur trekker is van het project rondom het veertigjarig jubileum, omarmt de frisse ideeën van Hogenhuis.

Helden van de Kas

Xsaga ontwikkelde het idee samen met Emansion, een bedrijf gespecialiseerd in 360°-video en ‘augmented reality’, verder uit en kwam in overleg met het comité uit op zeven virtuele ‘Helden van de Kas’, die ieder hun verhaal vertellen, over de zeven gekozen thema’s: passievolle medewerkers, automatisering, WKK, licht, water, bestuiving en biologische gewasbescherming.
Rondom deze ‘helden’, kunnen de deelnemende telers een speurtocht door het bedrijf uitzetten. “Iedere kas krijgt zeven kashelden. Op ieder bedrijf komt ook een poster te hangen met een instructie hoe de speurtocht werkt. Kinderen kunnen voor of tijdens het evenement de KomInDeKas app (geschikt voor Android en Apple) downloaden op hun telefoon. In de kas moeten ze op zoek gaan naar de ‘helden’ en er met hun telefoon op richten. Dan komt de applicatie tot leven en verschijnt er een 3D-figuurtje op het beeldscherm van de telefoon. Elk figuurtje staat voor een thema waarover informatie wordt gegeven”, vertelt Van Tol.
Wanneer ze alle helden hebben gevonden, kunnen ze dit aan de teler laten zien. Ze krijgen dan een groeicadeautje. Dit is een soort moestuintje met mini-zonnebloemzaadjes en aarde die opzwelt als je er water bij doet. Kinderen worden opgeroepen om een foto van hun eigen gekweekte zonnebloem te delen op de Facebookpagina van Kom in de Kas. De leukste inzending ontvangt een prijs.

Teasen

Maar voordat het zo ver is, is het de kunst om mensen te verleiden om naar de kas te komen. Het idee is om dat online te doen door ongeveer vijf weken van tevoren een 360° ‘teaser’ video te posten via social media. Mensen worden via de social media post en een ondersteunend plan op basis van gesponsorde advertenties naar de website getrokken. “Wanneer alle deelnemende telers de video verspreiden, breidt het zich als een olievlek uit”, zegt Van Dop.
“Op de website van de open dagen kunnen mensen via de webapplicatie/360° experience drie virtuele kassen bezoeken met bloemen, groenten en potplanten, waar ze doorheen kunnen wandelen en in rond kunnen kijken”, vertelt Van Tol. Ze laat een voorbeeld zien van de potplantenkas, waarvan de beelden zijn genomen in de potplantenkwekerij van Solis Plant van René van Dop. Via foto’s en tekst wordt in de experience meer informatie gegeven over verschillende onderwerpen die te zien zijn, zoals energie, gewasbescherming, meststoffen, enzovoort.

Online marketing

“Het is de bedoeling dat mensen zich door deze filmpjes aangetrokken voelen om de kassen tijdens Kom in de Kas écht te bezoeken. De filmpjes zijn ook na het evenement nog te gebruiken voor online marketing van de tuinbouw. Een stuk duurzamer dan de kas die we eerst in gedachten hadden”, aldus Van Dop.
Natuurlijk zijn er nog steeds de landelijke en regionale persberichten die de verdere details rondom het glastuinbouwevenement bekend maken aan het grote publiek. Bij het 25-jarig bestaan trok het evenement landelijk zo’n 228.000 bezoekers. Dat aantal hoopt het comité zeker te kunnen evenaren met hun aanpak, die net zo innovatief is als de glastuinbouw zelf.

Tekst en foto’s: Marleen Arkesteijn