Jongeren willen geen vies werk meer of vroeg opstaan om te komen werken in een kas, schreef het AD deze week. “Niet mee eens”, reageerde Hannie Moors van Kwekerij Moors op Twitter. “Wij verwachten geen problemen met de werving van vakantiekrachten. Wij doen ons best om een leuke werkplek te zijn voor onze mensen, ongeacht waar ze vandaan komen.”

Rob en Hannie Moors gaan hun paprikakwekerij in Asten dit jaar uitbreiden van 14 naar 19 hectare. Ze verwachten geen problemen met het interesseren van voldoende jongeren voor hun bedrijf. “Tot nu toe gaat het allemaal vanzelf via ons eigen netwerk. Heb wel het idee dat het steeds uitdagender wordt, zowel voor tijdelijke krachten als vast personeel. Zo zijn we nog op zoek naar een goede vaste kracht voor ons toekomstig middenkader, een meewerkend voorman. Je moet gewoon meer je best doen, er kort op zitten, om pubers te verleiden in een kas te komen werken. Sommige jongeren die hier als vakantiekracht beginnen, komen elk jaar terug en sommigen worden later zelfs een vaste kracht”, aldus Hannie Moors.
Het bedrijf werkt met circa 25 vaste krachten, waarvan de helft Nederlands en de helft Pools. Dat aantal wordt in de zomer ruim overtroffen door uitzendkrachten en scholieren.

Bonussysteem voor jongeren

Jongeren hebben nu wel meer mogelijkheden dan vroeger om uit te kiezen, denkt Moors. “Al hebben we hier in Asten niet veel concurrentie van bijvoorbeeld distributiecentra. Wij doen ons best om een leuk bedrijf te zijn, sociaal en betrokken. Ook vinden we duurzaamheid belangrijk, al speelt dat voor de meeste jongeren waarschijnlijk geen rol. Die zijn vooral gedreven om geld te verdienen. Die willen zo snel mogelijk hun vakantie bij elkaar sparen en naar de zon. Het maakt wel uit of ze moeten werken van hun ouders of dat ze zelf gemotiveerd zijn. Een voordeel ten opzichte van vakkenvullen is dat ze bij ons meer uren kunnen maken, als ze dat willen. Daarvoor werken wij met een bonussysteem.”

Positieve kanten actiever uitdragen

Bedreigingen zijn er ook, denkt ze: “Er zijn maar weinig mensen geïnteresseerd in onze sector, om in de tuinbouw werken of een groene opleiding te gaan doen. Als er scholieren op ons bedrijf zijn laten we die van alle facetten van ons werk een beetje proeven. Zo proberen we een beetje te sturen en mensen te interesseren en behouden voor de sector.”
Kwekerij Moors is ook actief op Facebook en Twitter en op internet met een wervende website. “Sociaal zijn is belangrijk, maar ook duurzaamheid. Dat willen we ook uitstralen. Of het werkt? Ik denk dat alle kleine beetjes helpen.” Heeft de onderneemster nog tips voor collega’s? “Ja. Blijf dicht bij jezelf en wees niet te bescheiden. We mogen de positieve kanten van de sector best wat actiever uitdragen.”

Tekst: Mario Bentvelsen