Steeds meer telers en handelaren komen in verzet tegen Royal FloraHolland, schreef het Financieele Dagblad. Een van hen is Rémi van Adrichem, plantenkweker in Amstelveen. Het stuk in het FD heeft volgens hem veel teweeggebracht onder de leden, al maakt hij vooral bezwaar tegen de invoering van het nieuwe handelssysteem Floriday. “Eén ding is zeker: dit kan niet verder zo.”

Wat zit u het meest dwars?

Dat er constant geroepen wordt: ‘met Floriday gaan we de handel digitaliseren’. En: we moeten ‘digitaliseren en verduurzamen’. Maar alle handel geschiedt al digitaal! Dus dat woord is compleet misbruikt.

Wat mankeert er aan Floriday?

Eén voorbeeld: wij doen jaarrond zaken, hebben wekelijks tussen de 250 en 300 artikelen, in dit geval pot- en tuinplanten. Het assortiment wisselt, het bloeistadium wisselt, prijzen wisselen, vraag en aanbod et cetera. We zitten heel erg op de daghandel en op de middellange termijn. Er komen heel veel klanten bij ons binnen. Die lopen bij ons op het bedrijf een rondje, schrijven orders op, ben je als teler blij met de handel en ga je alles doen wat die klant aan jou vraagt. Maar ik kan die order in Floriday straks niet meer zelf invoeren. Dat moet mijn klant voortaan doen. De reden die FloraHolland daarvoor opgeeft is: wij moeten voldoen aan de PSD2-regeling van De Nederlandsche Bank. Natuurlijk moeten we daaraan voldoen. Maar dat betekent niet dat we de werkwijze compleet moeten omdraaien. Dat een klant zelf zijn order moet invoeren. Wat is dat voor gekke werkwijze?

Dat is het?

Dat is maar één klein voorbeeld van de onlogica die in Floriday zit. Als koper hebben we jarenlang gewerkt met platform FloraExchange (FX). Iedereen zet zijn aanbod erop, alle kopers en telers kunnen erin, het heeft een vraagbaak, het is de encyclopedie van onze business. Als ik in FX ‘Helleborus’ intik, krijg ik allemaal telers die nu helleborussen hebben of in de toekomst hebben, met foto’s erbij en telefoonnummers. Die encyclopedie gaat er straks uit, er zit niet eens een zoekfunctie in. Staffelprijzen: ook niet. Als je een volle kar in onze business aanbiedt doe je dat voor prijs A, een halve kar voor prijs B en er zijn zelfs klanten die per emballage willen inkopen. Die functie is niet beschikbaar. Komen ze met een of andere vage reden waarom.

Hoe komt dat denkt u?

Dat komt omdat ze het technisch gezien niet kunnen programmeren. We hebben het al zo vaak gevraagd, en meerdere telers deden dat, maar een oplossing komt er niet. Nog een voorbeeld: afgelopen zaterdag: van negen uur ’s ochtends tot 4 uur ‘s middags ligt Floriday eruit. Gelukkig gebruiken nog niet zoveel ondernemers het systeem. Dan kun je geen veilingbrieven meer insturen, je kunt niet meer afrekenen. Dus als je wil veilen op maandag en je hebt op zaterdagochtend je rozen of gerbera’s staan snijden. Dan kun je geen veilingbrieven maken. Als u nog 1,5 uur hebt kan ik u zoveel dingen vertellen.

U zei in het FD dat het systeem onnodig complex is, maar ook veel meer werk gaat kosten?

Als we gaan automatiseren, ongeacht welke branche, doen we dat om werkprocessen eenvoudiger te maken, de computer het werk te laten doen. Wij hebben hier te maken met een systeem wat niks met digitaliseren te maken heeft. Alle transacties zijn al digitaal en het gaat juist veel meer werk kosten. Gisteren zei een medewerker van een collega-teler tegen mij dat ze een opmerking kreeg van haar baas: goh, wat heb je veel overuren. Ze zei: ja, ik ben met Floriday bezig. Ik ben aan het digitaliseren.
Waar zijn we nou mee bezig. We hebben jarenlang een EAB-systeem gehad (Elektronische Aanvoer Brief): een prima systeem om mee af te rekenen! Waar men bij de veiling van zegt: dat voldoet niet aan de PSD2-regels. DNB wil alleen maar dat je je software zo inricht dat je voldoet aan de regels. Maar dat betekent niet dat dat leidend moet worden hoe de handel zijn business moet doen. Dan had je daar omheen het een en ander moeten aanpassen. De huidige EAB-afrekenmethodiek en software van FloraExchange functioneert prima. Dat wordt straks op 31 maart uitgezet. Nou, dat denk ik niet. Met Floriday is een gedrocht van een systeem in elkaar gezet.

Wat vinden uw collega’s ervan?

Er zijn ongetwijfeld ook telers en handelaren die er goed mee kunnen werken. Maar dan kom je al heel snel bij de bedrijven terecht die monotoon massawerk doen. Als ik elke dag 50 karren chrysanten voor Albert Heijn moet klaarmaken is dat één aanbodslijn die elke week opnieuw afgeroepen wordt. Maar als je het hebt over wisselende sortimenten, wisselende prijzen, wisselende klanttypes, ja dan…
Ik heb het ook aan mijn vrouw laten zien, de jongens hier op kantoor worden er helemaal gillend gek van. Het is ongekend. Een systeem moet ondersteunend zijn. Onze business helpen. Dat doet Floriday nu niet. Het platform, het fundament er onder, is zo zwak. Hoe vaak het er niet uit ligt. De downtime is gigantisch. Het systeem voldoet niet aan simpele basisregels. Er zijn bijvoorbeeld geen releasenummers bijvoorbeeld. Dat heb ik van de softwarejongens zelf, daar ben ik goed bevriend mee. Als dat extern beoordeeld wordt denk ik dat er ramen gaan sneuvelen.

Wat vindt u van de andere diensten die FloraHolland aanbiedt, zoals het transport?

Doelstelling van de veiling is om ervoor te zorgen dat de teler in de beste verkooppositie komt en alles te doen om de belangen van de leden te behartigen. Als je een transportbedrijf opricht en je zegt tegen telers: dan heb jij minder kosten, dan zou je dat onder die doelstelling kunnen hangen. Ik ben echter van mening dat de afzet van bloemen en planten de allerhoogste prioriteit van de veilingcoöperatie is. Natuurlijk hoort er transport bij, maar er zijn zoveel goede en slimme transportbedrijven. Wij hebben geen directie die capabel is om ook nog eens een transporttak erbij te gaan runnen. Ze krijgen de IT nog geeneens op zijn plek. Het is een hele andere tak van sport, waar ze zich compleet vandaan moeten houden.
Is er dan niks te winnen in transport tussen telers onderling en tussen vestigingen van RFH? Natuurlijk is er wat te winnen! Maar niet onder regie van RFH. Alsjeblieft, laten we het extern doen en laat onze ledenraad er dan bovenop zitten en waken. Nu gaan we de fout maken dat we het zelf gaan doen. Dat is de slager die zijn eigen vlees moet keuren straks. En die keurt het toch altijd goed.

Wat moet er volgens u gebeuren?

Op dit moment hebben we een model bij FloraHolland dat heet: ‘One size fits all’. Dat model gaat anno 2021 niet meer. Je moet op maat gesneden diensten aanbieden, afrekenmodules aanbieden, digitale én fysieke marktplaatsen. Dan kom je al heel snel bij de ‘kleinere teler terecht, maar ook bij die ‘grotere die zegt: ik heb vijf keer per jaar een hele grote order van Lidl van 2 miljoen rozen. Ik heb al dat geneuzel niet nodig, ik wil gewoon afrekenen tegen het goedkoopste tarief. Maar die teler met de mooiste seringen, waarvan hij maar 4.000 m² heeft staan en die maar vier weken per jaar op de markt is, die wil die seringen laten zien aan kopers. Daarvoor heb je een fysieke plek nodig. Dan val je niet op tussen duizenden webshops.

Maar de ledenraad is er toch al voor de telers?

We hebben een ledenraad, daar heb ik vorig jaar al wat over geroepen in een ander vakblad. Ik had van deze ledenraad veel meer daadkracht verwacht. Onze ledenraad heeft louter een signaal- en adviesfunctie richting de directie en daarnaast hoor ik overigens ook van ledenraadsleden dat ze zeer matig betrokken en geïnformeerd worden door de directie en de meeste informatie pas achteraf gedeeld wordt als de besluiten al genomen zijn.

Waar zit de kern van het probleem?

Dat onze veiling, mijn coöperatie, met mijn ledenkapitaal, volledig afstand heeft genomen van de serviceorganisatie en ten dele is gaan zitten op de stoel van telers en handelaren, en ons verplicht op een bepaalde wijze te werken. Er zijn geen andere afslagen meer. ‘One size fits all’: daar zit de kern van het probleem.
Wat die PSD2-regels betreft: Waarom hebben Plantion en Rhein Maas dit probleem niet. Ik heb me laten informeren dat de huidige EAB ook middels een aanpassing prima had voldaan aan de nieuwe regelgeving. Daar heb je niet een heel nieuw platform voor nodig, dat inmiddels miljoenen heeft gekost. Ik voorspel u: het is 31 maart niet af.

Gaat u aan de noodrem trekken?

Daar wordt wel over gesproken, ik zou het me kunnen voorstellen. Er gaat heel veel gebeuren tussen nu en 10 dagen, dat kan ik alvast verklappen.

Tekst: Mario Bentvelsen