De Belgische tulpenbroeier Christoph Pieters van het bedrijf Tuliflor heeft vorig jaar flink geleden onder de coronacrisis en is niet volledig gecompenseerd door de overheid. Alhoewel de teler voor dit voorjaar positiever gestemd is, heeft hij het bedrijfsrisico verkleind door 20% minder bollen aan te kopen. De eerste maand van het jaar doen de prijzen het vooralsnog goed.

De Belgische tulpenbroeier Tuliflor liep vorig jaar tijdens de eerste lockdown flinke economische schade op toen de bloemenzaken plotseling de deuren sloten en ook het grensverkeer moeilijk verliep. “We dragen deze schade nog steeds mee”, vertelt Christoph Pieters, eigenaar van het bedrijf uit Laarne, onder de schaduw van Gent.
De teler, die destijds grote partijen tulpen moest vernietigen, vertelt dat de Belgische staatssteun bij lange na niet toereikend was voor zijn bedrijf. “Doordat er een limiet was op de schadevergoeding die de overheid vergoedde, zijn andere grote telers en ik bij lange na niet gecompenseerd geweest.”

Einde aan opmars

Met de coronacrisis kwam een abrupt einde aan de groei van Belgisch grootste tulpenbroeier. Nadat de telerszoon in 1995 voor zichzelf begon, maakte hij in de loop der jaren een indrukwekkende ontwikkeling door. Zo werden er op het gebied van automatisering flinke stappen gezet en in 2009 geïnvesteerd in een roltafelsysteem, dat de tafels door de kas vervoert en de bloemen naar de verwerkingsruimte brengt. In 2015 volgde de volgende grote stap toen het bedrijf van 1 ha werd uitgebreid met een tweede locatie met 2,7 ha kas.
Tuliflor is in productie van september tot juli. Het seizoen kent prijstechnisch een grillig verloop. “Veel grilliger dan andere jaren”, aldus Pieters. “In december was er sprake van dat Duitsland op slot ging, waarna je zag dat er paniek op de veiling ontstond en de prijzen sterk daalden. Nadat de situatie weer normaliseerde, kwam er de dreigende sluiting van Nederlandse bloemenzaken bovenop. Gelukkig mocht de buitenverkoop doorgaan, maar de prijsdaling was een feit.”

Goede start

De eerste maand van het nieuwe jaar kent daarentegen alvast een goed prijsverloop. De Vlaming wijdt dit deels aan de Week van de Tulp van 16 januari tot 23 januari. Het betreft een publiciteitsstunt van het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM), die hiermee het startschot van het voorjaarsseizoen wil geven voor bloemen en planten. “Door de extra aandacht voor de tulp in de media zie je echt een rush op tulpen. Het loopt nu erg goed.”
De grootste publiekstrekker van de Week van de Tulp van dit jaar was de bloemenmuur die in vijf verschillende Vlaamse provincies werd aangelegd naar ontwerp van Stefaan Van Berlo, Belgisch kampioen bloemschikken. De 2.000 tulpen per muur werden geleverd door Tuliflor. Van de geschatte 70 miljoen tulpen die er in België geproduceerd worden, komen er 65 miljoen uit de kassen van Pieters.

Vertrouwen in de toekomst

De ondernemer is er rotsvast van overtuigd dat de tulpenmarkt wel weer aantrekt. Maar of dat dit jaar al gebeurt is sterk de vraag. “Met de nieuwe coronavariant uit bijvoorbeeld Engeland hoor je dat er weer stemmen opgaan voor strengere maatregelen. Alhoewel ik niet geloof dat het zo erg wordt als vorig jaar, weet je het uiteindelijk nooit. Een volgende sluiting van de bloemenzaken is in een vingerknip gedaan.” Om het risico te verminderen, besloot de Vlaamse teler dit jaar 20% minder tulpenbollen uit Nederland aan te kopen.

Tekst: Jerom Rozendaal