Beleving is het belangrijkste product van Fachjan. De specialist in tropische groene planten en bomen uit Honselersdijk brengt een natuurlijke sfeer in zwembaden, kantoren en dierentuinen in de hele wereld. Onderscheidend zijn de XXL-bomen. Continu innoveren is in deze nichemarkt essentieel. Dat doet het bedrijf op vele fronten. Met de trendy groene wand, door een ander substraat toe te passen en met sansevieria onder een eigen label.
Ze hebben verstand van sfeer bij Fachjan, waar de derde generatie Janssen – Paul en Fred – aan het roer staat. Een skybox kijkt uit op de zestien meter hoge kas met de imposante palmen, olijfbomen en ficussen. Gasten wanen er zich in een tropische tuin. Arno Wemmers, salesmanager: “Met architecten, interieurbeplanters en klanten overleggen wij vaak op deze locatie. Zij kunnen direct aangeven welke bomen en planten in het project passen. De vraag van architecten is bepalend, maar wij brengen graag onze kennis over groen in. Een hechte samenwerking met de architect en interieurbeplanter is heel belangrijk.”
De meeste bomen komen op bestelling van kwekerijen uit Florida, vertelt Wemmers terwijl hij een rondleiding geeft. Deze acclimatiseren een half jaar tot twee jaar voordat ze naar hun definitieve bestemming gaan. Bijvoorbeeld een gezondsheidsresort in het Duitse Weissenstadt, het Crowne Plaza Hotel in het Deense Kopenhagen of Harmony of the Seas, het grootste cruiseschip ter wereld. Ze worden zorgvuldig verpakt én horizontaal vervoerd in geconditioneerde containers van dertien meter, wat meteen de maximale maat is van de bomen.
Semi-hydrosysteem
Juist de grootte van de bomen was de trigger om te zoeken naar een alternatief voor de bekende hydrokorrels, die gemeengoed zijn in interieurbeplanting. “Deze bomen groeien namelijk in de grond. Grond vervangen door hydrokorrels is bij zulke bomen kostbaar en vormt een groot risico. Daarom zochten wij naar ander substraat dat wij makkelijk konden combineren met grond.”
Het werd uiteindelijk vulcaponic, een zuiver mineraal mengsel van lava, puimsteen en zeolieten. Deze zeolieten absorberen en bufferen water. “We waren zelf verbaasd hoe goed de bomen vanuit de grond in het hele substraat verder wortelen. Daardoor blijft de kwaliteit van het groen fantastisch.”
De combinatie van grond en vulcaponic vormt de kern van dit innovatieve semi-hydrosysteem, dat Fachjan compleet met watermeters levert. Met de inzet van vulcaponic is de verzorging van de bomen en planten voor interieurbeplanters net zo beheersbaar als bij een hydrosysteem. “Daarmee ontzorgen wij de klant,” legt de sales manager uit.
Groene wand
Hetzelfde substraat zet Fachjan overigens ook in voor Natural greenwalls, de Deense uitvinding waarvan het bedrijf de dealer in Nederland is. Een innovatie die volgens Wemmers voortkomt uit de wens van klanten om een natuurlijke sfeer in gebouwen te creëren. En die tegelijkertijd inspeelt op de behoefte aan een betere akoestiek, een goed binnenklimaat en dito luchtkwaliteit.
Het concept van deze Natural greenwalls is een achterwand, waarop op elke vierkante meter dertig bakken worden geklikt. Iedere bak heeft een eigen druppelaar en een overloopbuisje, dat uitkomt in de goot onderin. De buisjes voorkomen lekkage en schimmel. “Alle soorten planten passen erin. Op deze locatie hebben we een voorbeeldwand met Scindapsus Pictus en Epipremnum staan, maar veel is mogelijk”, legt de salesmanager uit. Fachjan levert de complete groene wand, maar maakt voor de watertechniek gebruik van Mastop, die het watergeefsysteem volledig kan automatiseren. Voor het onderhoud werkt het bedrijf in projecten altijd samen met interieurbeplanters. “We hebben via hen verschillende van deze groene wanden geleverd aan Nederlandse bedrijven. Het zorgt voor een natuurlijke beleving op de werkvloer.”
Daghandel
Projecten als de groene wand en bomen voor cruiseschepen springen natuurlijk het meest in het oog. Toch is de daghandel voor Fachjan zeker zo belangrijk. De ‘gewone’ kamerplanten van een decimeter tot vier meter voor exporteurs vormen het grootste deel van de omzet. De meeste planten komen als kleine stekjes uit Azië en Midden-Amerika, die de broers daarna zelf afkweken. Het bedrijf biedt op 45.000 m2 meer dan duizend eindproducten, van bamboe tot yucca in alle soorten en maten, al dan niet gecombineerd met plantenbakken. Binnen het brede assortiment zijn er een paar specialiteiten. Wemmers: “In sansevieria zijn wij marktleider. Om dat te versterken, hebben wij het afgelopen jaar het label Rough & Tough gelanceerd. Daarmee willen we zichtbaarheid in de markt vergroten.”
In de campagne voor deze trendy en makkelijke plant legt het bedrijf nadrukkelijk de verbinding met duurzaamheid. Dat is niet toevallig. “Onze klanten vinden het steeds belangrijker dat producten milieuvriendelijk zijn geproduceerd. Die visie delen Paul en Fred Janssen. Daarom doen wij mee met het aardwarmteproject Vogelaer samen met zes andere bedrijven. De putten zijn geboord, nu wordt het leidingwerk aangelegd. Na 1 april 2017 worden wij op de bron aangesloten, die 80% van onze warmtebehoefte gaat dekken. Een WKK is niet meer nodig.”
Benefits of Nature
In dit straatje past ook het lidmaatschap van Benefits of Nature, waarvan Fachjan een van de founding fathers is. Bij de organisatie zijn 150 telers, toeleveranciers en dienstverleners uit de glastuinbouw aangesloten. Samen stellen zij zich ten doel mooie, eerlijke en duurzame planten te leveren.
Dat realiseert de organisatie door de CO2-footprint van deelnemers te berekenen, zodat elk bedrijf weet wat zijn impact is op het milieu. Het helpt daarnaast bij de keuze van duurzame leveranciers en transporteurs. Daardoor kunnen deelnemers hun milieu-impact beperken. Bijvoorbeeld door de al genoemde aardwarmte in te zetten. “Veel bedrijven gebruiken de term duurzaam. Doordat wij onze milieu-impact laten berekenen, gaan wij een stap verder. Eerst meten, daarna verbeteren. Ook dat is innoveren.”
Samenvatting
Voor de specialist in projectbeplanting uit Honselersdijk is vernieuwen essentieel om zich te blijven onderscheiden. Innovaties worden gedreven door de wensen van de klant. Die streeft naar gemak, een natuurlijke sfeer en duurzaamheid.
Tekst: Karin van Hoogstraten. Foto’s: Studio G.J. Vlekke.