Vanaf 1 juli 2017 trekken Royal FloraHolland en FloraXchange samen op door nog maar aan één digitale marktplaats te bouwen. Doordat Royal FloraHolland een meerderheidsbelang neemt in het sierteelt platform FloraXchange kunnen zij hun krachten op het gebied van IT bundelen. Met als doel het nieuwe platform, Floriday.io, tot de grootste digitale marktplaats voor bloemen en planten ter wereld uit te bouwen.
Beide organisaties waren tot op heden bezig met een eigen platform waarmee zij de handel in de sierteeltsector faciliteren. Met de participatie van Royal FloraHolland in FloraXchange geven beide partijen het officiële startsein voor de ontwikkeling van één gezamenlijk digitaal platform voor kwekers, voor bloemen én planten. Dit moet de wereldwijde handel in de sierteeltsector toegankelijker en eenvoudiger maken. Ook kan het de noodzakelijke innovatie in een stroomversnelling brengen.
Universele, digitale technologie
De nieuwe, digitale marktplaats, Floriday.io, is feitelijk een universele, digitale technologie waarvan de handelsplatformen FloraXchange, FloraMondo, maar eventueel ook platformen van derden, gebruikmaken. Het grote voordeel is dat Floriday.io een universeel platform wordt. Daarop hoeven telers maar één keer hun aanbod, orders en logistiek in te voeren. Vervolgens kunnen alle platformen die zich op Floriday.io aansluiten, van die input van de telers gebruik maken. Voordeel is ook dat er verschillende handelskanalen kunnen ontstaan. Elk met hun specifieke afzetmarkten, maar die wel allemaal van dezelfde kwekersdata gebruikmaken.
Verlengstuk van de tuin
Royal FloraHolland heeft als missie de grootste marktplaats voor bloemen en planten ter wereld te worden. Maar wat ontbrak, aldus Royal FloraHolland, is een platform voor kwekers van bloemen én planten, dat voelt als een verlengstuk van de tuin. “Onze samenwerking met FloraXchange en de start van Floriday.io is één van de eerste zichtbare, voelbare, digitale stappen in het realiseren van onze Strategie 2020. Daar zijn we trots op. Hier bouwen we de komende jaren op door. Het ontwikkelen van een wereldwijd digitaal platform voor de sierteelt is topprioriteit.”
Veranderingen zijn moeilijk
FloraXchange startte 7 jaar geleden met de ideologie om de sierteeltsector te verbeteren. Maar het IT-landschap in de sector is zodanig ingericht dat veranderingen moeilijk zijn door te voeren. Dat zegt het Westlandse IT-bedrijf JEM-id, dat aan de wieg stond van FloraXchange. “Om deze verandering door te voeren hebben we draagkracht nodig. Vandaar dat we een jaar geleden een kleine koerswijziging hebben gemaakt door ons neer te zetten als ‘het open sierteelt platform’. Samen met Royal FloraHolland gaat we de digitalisering van de sierteelt een boost geven.”
Nieuwe visie op IT
“Twee jaar geleden had ik een samenwerking met Royal Flora Holland niet voor mogelijk gehouden”, zegt Martijn van Andel, een van de directeuren van JEM-id. “Er is een groot verschil in de manier waarop wij werken en de manier waarop Royal FloraHolland werkt. De nieuwe visie op IT, die bij Royal FloraHolland is ontstaan, gaf aanleiding om weer eens serieus de verschillende scenario’s te bespreken. Hun ideeën spraken ons erg aan en we merken dat we het draagvlak van Royal FloraHolland goed kunnen gebruiken om onze doelstellingen als het gaat om efficiëntie te behalen. Op dit punt zaten we nu volledig op één lijn.”
Meer informatie op www.floriday.io
Tekst: Rob van Mil, Foto: Floriday.io