Omdat telers steeds vaker afwijkende glasmaten en/of diffuus glas met coatings gebruiken is hun voorraad ruiten vaak te klein, terwijl de kans op extreem weer juist toeneemt, volgens Rody Bakker van reparatie- en onderhoudsbedrijf TST in Monster. “We proberen daarom telers ervan bewust te maken dat ze voldoende voorraad moeten aanhouden. Dan kun je bij schade direct beginnen met de eerste herstelwerkzaamheden en is de kans op vervolgschade kleiner.” Een app geeft inzicht in de glasvoorraden van telers.

De glasvoorraad-app van TST is in mei van dit jaar gelanceerd en telt nu ruim vijftig gebruikers, die er ook schade mee kunnen melden en het onderhoud van hun kas op de voet kunnen volgen. Glastuinbouwondernemers, monteurs en verzekeraars kunnen zo snel zien hoe groot de glasvoorraad is bij stormschade.
De servicetool geeft ook automatisch een melding als de glasvoorraad bij telers te laag is. “Wij hanteren voor gehard glas minimaal honderd ruiten per 3 hectare, waarvan 75% hele ruiten, 15% luchtramen, 5% onderlucht etc. Maar die voorraad zou eigenlijk ruimer moeten worden. Er komen immers steeds meer afwijkende glasmaten en/of diffuus glas met bijzondere coatings op de markt. Wij hebben steeds meer moeite om voldoende ruiten van dezelfde maat en soort bij elkaar te krijgen bij calamiteiten.”

Langere levertijden

Bij de recente stormen in Tinte en het Westland bleken bij verschillende telers voldoende ruiten beschikbaar, vervolgt Rody Bakker. Dat kwam omdat de schade was te overzien, die het Westlandse bedrijf snel met een drone inzichtelijk maakt. De telers die geen schade hebben maar wel glas willen leveren aan een getroffen collega, krijgen hun voorraad automatisch bijgevuld.
“Wij bestellen die dan meteen bij de betreffende glasfabrikant. Maar soms – zoals in Tinte – zit er een aparte coating op het kasdek die niet standaard wordt gebruikt en door maar weinig fabrikanten wordt gemaakt. Dan moet je zoeken waar het glas nog beschikbaar is. In dit geval kwam het uit het oosten van Europa. De coronacrisis maakte het bestellen extra lastig. Daardoor zijn de levertijden alleen maar langer geworden.”

Real-time inzicht

Bij sierteeltbedrijf Sjaak van Schie in Maasdijk werd de app getest en die bevalt goed, zegt Raymond Talle. “Je kunt bij schade snel een foto maken en die melden in de app. Ook voor het onderhoud is het handig, omdat je in de app kunt zien wat daarvan de status is. Het belangrijkste is dat je precies weet hoeveel glas je op voorraad hebt. Wij hebben tot nu toe gelukkig geen last van stormschade gehad. Als er bij reparatie en onderhoud glas nodig is, wordt dat automatisch door de servicemonteurs van de voorraad afgetrokken. We gebruiken ook een dergelijke app van Royal Brinkman. Hartstikke handig.”

Ad-hoc

Bij klanten waarvoor TST jaarlijks op contractbasis onderhoud pleegt, is precies inzichtelijk hoe groot de glasvoorraad is. Dat geldt niet voor klanten die dat onderhoud op ad-hoc basis laten uitvoeren. Dat kan een probleem zijn bij grote landelijke schades, omdat de voorraad glas dan niet precies bekend is. Bij stormschade krijgen contractklanten – met in totaal 900 hectare glas – voorrang, aldus Bakker.

Tekst: Mario Bentvelsen, beeld: Vidiphoto