Lex van der Ende startte dinsdag een social mediacampagne om de sierteelt te steunen. Die verkeert in zwaar weer door de beperkende maatregelen vanwege het coronavirus. De campagne daagt bedrijven uit om bloemen te kopen en weg te geven. De sneeuwbal rolt, wordt snel groter en trekt de aandacht van landelijke media.

“Ik moet het kort houden, want ik word platgebeld en heb ook een bedrijf te leiden.” Die veelzeggende woorden illustreren het succes van de social mediacampagne die directeur Lex van der Ende (Van der Ende Groep in Maasdijk) twee dagen geleden lanceerde. Hij had met eigen ogen gezien hoe bevriende jonge siertelers hun kostbare bloemen massaal moeten weggooien sinds de handel voor onbepaalde tijd op een ongekend dieptepunt zit. Enige oorzaak: de wereldwijde terugval in het sociale verkeer als gevolg van de Covid-19 pandemie.

Slecht te verkroppen

“Daar keerde mijn maag zich echt van om”, zegt hij over de directe aanleiding voor zijn initiatief. “Bloemen telen kost veel geld en ik kan het niet aanzien wanneer telers ze uit pure onmacht gratis weggeven of in de container gooien. Ik wilde daar iets tegen ondernemen.”
Dat heeft hij gedaan. Lex plaatste onder de hashtag #FlowerBoostChallenge berichten op Twitter en LinkedIn, waarin hij het knelpunt benoemde en drie bedrijven uitdaagde om bloemen te kopen en deze te schenken aan (thuiswerkende) medewerkers, zorgverleners en -instellingen, hulpdiensten, leraren of anderen die een fleurige blijk van waardering verdienen. Bedrijven die de uitdaging accepteren, dagen op hun beurt ook drie bedrijven uit.

Overweldigende respons

Dat heeft hij geweten. De social media explodeerden met een overweldigend enthousiaste respons. De burgemeester van Gemeente Westland kwam langs (en nam de uitdaging aan), kranten bellen voor interviews en gisteren bracht hij zelf een bezoek aan het Binnenhof om de ministers die betrokken zijn bij het coronadossier in de bloemen te zetten. “Gisterenavond is het initiatief toegelicht op NPO 1, straks belt De Telegraaf en ik heb begrepen dat ING Bank en Radio 538 ook al zijn uitgedaagd”, vervolgt de ondernemer.

Interviews onder voorwaarden

Hij is er een beetje door overdonderd; iedereen onderkent het probleem en de reacties zijn hartverwarmend. “Eén relatie maakte een leuk filmpje en zette dat online, en zowel grote als kleine bedrijven geven gehoor aan de oproepen”, aldus Van der Ende. “Ik geef trouwens alleen nog interviews aan media die de challenge op willen pakken, dus begin maar met nadenken”, voegt hij lachend toe. Waarvan akte.

Erkenning en waardering

Zo wordt de sneeuwbal snel groter. Het zal de handel niet direct uit de goot halen, maar brengt wel erkenning en een beetje verlichting voor de zwaar getroffen bloementelers, bloemisten en tussenhandel. “En voor iedereen die met een boeket of plant een blijk van waardering ontvangt”, benadrukt de initiatiefnemer. “Juist nu is het goed als er weer even gelachen kan worden.”

Meer weten? Kijk op social media via de hashtag #FlowerBoostChallenge, doe mee en daag uit!

Tekst: Jan van Staalduinen