De Green Community, een recent opgerichte coöperatie, heeft op donderdag 22 oktober een bloemenzaak geopend in het centrum van Gent (B). Duurzaamheid en transparantie staan centraal in de winkel genaamd Ympa. The coöperatie bestaat uit 22 Nederlandse en Belgische telers, veredelaars en aanverwante toeleveranciers.
Initiatiefnemer en één van de vier founding fathers, Luc De Bruyne, hoort het woord duurzaam niet graag. “Dat is zo’n hol begrip geworden”, verklaart hij. “Wij geven in de winkel echt invulling aan het principe. Wij streven naar een volledig plastic en chemievrij assortiment van lokaal geteelde producten met respect voor de seizoenen. Je moet bij ons in november, december of januari niet komen om een bloeiende begonia te kopen. En boomplantgoed promoten wij in het najaar.”
Nederlandse leden
Het zijn deze winkelwaarden die de coöperatieleden in december vorig jaar bij elkaar brachten, zegt De Bruyne. “The Green Community is een filosofie, met als kernwoorden: lokaal, duurzaam en transparant. De aangesloten bedrijven staan voor fatsoenlijk zakendoen in een waardeketen waarin de hoogste kwalitatieve en duurzame normen worden aangehouden.”
Onder de 22 bedrijven bevinden zich behalve Vlaamse glastuinbouwbedrijven tal van Nederlandse bedrijven, zoals Stolk Flora, Forever Plants en Floricultura. Stolk Flora verklaart haar deelname, bij monde van financieel directeur Koen van Koppen, als volgt: “De visie sluit naadloos aan bij onze visie, namelijk telen met respect voor de aarde.”
‘Interesse Generatie’
De deelnemende bedrijven proeven een sterke behoefte naar duurzaam geteelde producten en willen met Ympa – Zweeds voor enten – op deze trend inspelen. De Bruyne noemt de doelgroep de ‘interesse generatie’. Met het QR-systeem waarmee gewerkt wordt, wil men op termijn op de nieuwsgierigheid van klanten inspelen. “Nu is hier alleen nog maar verzorgingsinformatie aan verbonden, maar er wordt gewerkt aan een datasysteem om de hele supply chain van de plant inzichtelijk te maken via deze code.”
Ook met de verpakking wordt er dus volop ingezet op de trend van duurzaamheid en een gesloten ecosysteem. “Of onze potjes zijn biologisch afbreekbaar, of we werken met potten waarop statiegeld zit. Mensen krijgen geld terug als ze de pot weer terugbrengen”, legt een enthousiaste De Bruyne uit.
Marketing als rode draad
De Bruyne is heel zijn carrière al actief op het gebied van marketing en heeft een lange track record in de glastuinbouw. Als zoon van een azaleateler nam hij in 1990 de zaak van zijn vader over. “Mijn vader was het eerste bedrijf dat de azalea’s zelf in bloei trok en aan de man bracht”, vertelt hij. Verkorten van de keten en het rechtstreekse contact met afnemers is momenteel de beste sleutel naar succes in de azaleateelt.
Zelf introduceerde de Oost-Vlaming volgens eigen zeggen één van de eerste consumentenmerken ooit onder de naam Flandresse. Het label en tal van andere labels zijn inmiddels gemeengoed in de azaleateelt. Mogelijk heeft de ondernemer, die in 2016 stopte met de azaleateelt en zijn netwerk en kennis sindsdien inzet om marketingconcepten bij verschillende ondernemingen uit te bouwen, met zijn winkel wederom goud in handen.
Toekomstige uitbreiding
De aangeboden planten gaan onder het label Ympa de deur uit. Als het goed loopt in Gent, wil de coöperatie het concept uitrollen naar andere steden en op de lange termijn samenwerkingen realiseren in heel Europa. “Extra leden zijn welkom, maar aspiranten moeten wel door een strenge ballotage commissie”, benadrukt De Bruyne. “Ze moeten in het ondernemerschap onze normen en waarde delen.”
Daarnaast is men ook kieskeurig als het om de specialisatie gaat. De Bruyne: “Met Floricultura, een van de initiatiefnemers van de coöperatie, hebben we al een veredelaar van orchideeën in huis. Dan is het logisch dat we niet op zoek zijn naar soortgelijke bedrijven.”
Tekst en beeld: Jerom Rozendaal