Om scherp te blijven is het belangrijk om van anderen te leren. Hiervoor proberen we regelmatig op pad te gaan met collega gerberatelers of het MT van Van Veen Gerbera. Eén van deze momenten is onze Winterexcursie in januari, inmiddels een traditie. Twee jaar geleden zijn we bij een Start-up geweest die zich bezighoudt met Artificial Intelligence. Dit was voor ons een mooie aanleiding om hier zelf ook mee aan de slag te gaan.

Dit jaar staken we ons licht op in andere agrarische sectoren. Van een aardbeienteler uit Limburg hoorden we een mooi verhaal over hun dagverse product. We zagen dezelfde uitdagingen op het gebied van personeel en de kansen in de retailhandel.

Tot slot gingen we bij de grootste aardappelteler van Nederland langs. Dit akkerbouwbedrijf levert het grootste deel van haar aardappelen af aan de belangrijkste frietfabrikanten. Dankzij precisielandbouw wist deze ondernemer per vierkante meter exact de hoeveelheid kg’s, de kwaliteit, de grootte en het onderwatergewicht van elke aardappel die van zijn land kwam. Deze informatie speelde hij via een app door aan zijn klant. Die kon daardoor bij de productie van friet minimaal 15% op de productiekosten besparen. Toch had deze fabrikant hier geen extra geld voor over. Blijkbaar is de aardappel nog steeds een commodity en biedt alleen de prijs onderscheidend vermogen.

Dat klinkt als een bekend verhaal. Met onze coöperatie Colours of Nature ontzorgen wij onze klant ook volledig en dat leidde meerdere malen tot partnerschap. Maar dat moet ook in de prijs tot uiting komen. Want toegevoegde waarde leveren vraagt meer kosten, in de vorm van data en just-in-time en just-in-quality aanleveren. We moeten scherp blijven en onze kansen blijven zien. Wij gaan door met waar we goed in zijn en houden graag onze ogen en oren open voor wat er anders of beter kan. En daarbij hoort ook het over de brug komen van onze klanten met financiële waardering voor extra inspanningen.

Ronald van Veen, gerberateler in De Lier