De professionele glastuinbouw kan de omzet verhogen met nieuwe, hoogwaardig bedrukte plantenpotten en laag uitgesneden marketingtrays. Ook kunnen hogere detailhandelsprijzen worden verkregen. Dat toont het Bremer marktonderzoekinstituut Konkret aan.
In een recente studie werd een gebruikelijke transporttray vergeleken met een marketingtray van de PT-serie van Pöppelmann TEKU. De producten bieden dankzij diep uitgesneden zijwanden een optimaal zicht op logo, kleur en/of vormgeving van de pot. In beide trays stonden bij het onderzoek twee identiek vormgegeven plantenpotten. In het tweede deel van het onderzoek werd een neutrale zwarte plantenpot met een hoogwaardig bedrukte pot vergeleken. Ook de bedrukte pot handhaafde zich tegen de eenvoudige zwarte plantenpot: tot vijf keer vaker keken de proefpersonen van de pot naar de plant en bleven er zelfs tien keer langer naar kijken. De resultaten van het onderzoek tonen bovendien aan dat eindverbruikers bereid zijn meer geld uit te geven. Gemiddeld zouden ze ongeveer 8% meer betalen voor een plant in een bedrukte pot, voor een plant in een kleurige pot zelfs 15%.
Meer informatie: Pöppelmann, stand 114, Tuinbouw Relatiedagen Venray.