Vorig jaar brandde op 23 november een van de drie locaties van Salixkwekerij Bontekoe af. De schade was groot: een loods met een vermogen aan machines en plantmateriaal plus een deel van de kas gingen verloren. De schade is berekend op meer dan 1 miljoen euro. Alleen wil de verzekeraar die nog niet vergoeden. Eigenaar Peter Bontekoe houdt een gang naar de rechter achter de hand: “Ik denk dat wij vrij sterk staan.”

Hoe gaat het nu met jullie?

Nou, we hebben een hele hectische tijd achter de rug. We zijn weer volop in productie, we hebben de productie van onze locatie in Hazerswoude-Dorp kunnen verplaatsen naar collega-bedrijven. Afgelopen winter zijn we heel erg druk bezig geweest met enten. Dat hebben we nu op drie, vier verschillende plekken gedaan. We lopen alweer aardig op schema.

Ben je weer volop in productie?

We zitten nog niet helemaal op het oude niveau van vorig jaar. Op de locatie die vorig is afgebrand lopen we nu een dag of tien achter op schema. Maar goed, daar moest eerst een nieuwe kas en loods gebouwd worden, al met al zijn we blij dat we het zo snel voor elkaar gekregen hebben. Er moeten nog heel veel dingen gebeuren, maar we kunnen door, dat is het belangrijkste.

Is de brandschade naar tevredenheid afgewikkeld?

Nee, de verzekeraar wil nog steeds niet uitbetalen. In de kleine regeltjes hebben ze wat gevonden, waardoor ze denken dat ze niet hoeven uit te betalen. Ik wil niet teveel in detail treden, maar de verzekeraar heeft een bureau ingehuurd dat naar de oorzaak van de brand moest zoeken. Dat bureau heeft een waarschijnlijke oorzaak gevonden. Maar ik heb zelf ook een inspectiebureau in de arm genomen, dat tot een hele andere conclusie kwam en min of meer kan aantonen waar de brand is begonnen.

Tot welke conclusie kwam jullie inspectiebureau?

Zij zijn er 100% van overtuigd dat de brand in de koelcellen is begonnen. Er is waarschijnlijk ergens kortsluiting ontstaan. Als dat zo is wordt het rapport van de verzekeraar ontkracht. Dan zou die in principe moeten gaan uitbetalen. Of dat ook gaat gebeuren weet ik niet.

Hoe groot is de schade?

Dat zit ergens tussen de 1 en 1,5 miljoen euro. De verzekeraar wil daarvan nul euro vergoeden, helemaal niks. Dat is best wel problematisch. Op die locatie waren we net aan het zagen voor de nieuwe stammen en alle materialen die we daarvoor nodig hebben stonden daar allemaal. Dat zijn we allemaal kwijtgeraakt. Ik heb het geluk dat de Rabobank de heropbouw wilde dekken.

Als de verzekeraar blijft weigeren, kun je dat dan overleven?

Het is een hele grote financiële klap, maar ik denk dat we het wel overleven. We bestaan al 45 jaar, we zijn een gezond bedrijf. Het was anders geweest als de bank niet wilde faciliteren in de wederopbouw. Dat hebben ze gelukkig wel gedaan.

Je hebt ook nieuwe koelcellen laten bouwen?

Nee, dat is er allemaal nog niet. De loods en de kas zijn herbouwd, maar in de loods staat nog niets. Daar moeten we nog werkruimtes en koelcellen in maken. Koelcellen hebben we nu op andere plekken bij gehuurd. Het is wel allemaal duurder dan wanneer je dat op één eigen locatie hebt. Maar de portemonnee is leeg, dus dat heeft nog even tijd nodig. Maar het staat in principe wel op de planning. We kijken nog even aan hoe het dit jaar verder financieel verloopt.

Wat doet dit emotioneel met je?

Wij hebben onze schouders er onder gezet: niet lullen, maar poetsen. Voor de vier man die op die locatie aan het werk waren was het wel een traumatische ervaring. Daarbij zijn ze ook persoonlijke spullen kwijtgeraakt, doordat de brand zo snel om zich heen sloeg. De verzekeraar hebben we nu even geparkeerd, het is gewoon afwachten. Ik heb een heel goed inspectieteam en een hele goede advocaat, meer kan ik er niet aan doen. Ik denk dat wij vrij sterk staan.

Heb je nog een advies voor collega’s?

Zorg dat als je je gaat verzekeren bij een van de twee verzekeraars die we voor onze sector nog hebben, dat je je door een onafhankelijke partij laat adviseren, zeker bij geschillen.

Tekst: Mario Bentvelsen