John Grootscholten, voorzitter van telerscollectief Decorum Company ziet de markt voor zijn leden langzaam herstellen en denkt niet dat er leden zullen afvallen als gevolg van de coronacrisis. “De saamhorigheid in de groep is enorm versterkt.”

Wat is de impact van de coronacrisis op de leden van Decorum Company?

Ik denk dat dat niet veel verschilt ten opzichte van de hele sierteeltsector. De eerste twee weken zit je in een spagaat, dan schrikt iedereen. Dan acteer je uit paniek, je weet niet wat je allemaal te wachten staat en wat je moet doen. Als telerscollectief hebben we de eerste weken elke middag met alle ondernemers Zoom-overleg gehad. Ook Sjaak van der Tak is bij ons aangeschoven, evenals de voorzitter van Glastuinbouw Zuid-Holland, en van Flynth een aantal adviseurs. De ene keer ging het over de NOW-regeling, de andere keer over het noodfonds. We hebben elke keer specialisten erbij gehaald, om de telers zoveel mogelijk te begeleiden en te helpen bij wat er nu allemaal gaande is.

Is de impact op jullie minder groot omdat jullie veel met vaste partners werken?

Dat denk ik wel, al heb ik nog niet de cijfers waarmee ik dat kan onderbouwen. We hebben heel veel online overleg gehad met klanten. Via Zoom is ook een keer een Russische klant aangeschoven om ons mee te nemen wat er in Rusland aan de hand is. Op papier is Rusland dicht, maar wij zien nog steeds handel van onze leden die kant op gaan.

Hoe denk je over het herstel na de lockdown?

Na de lockdown is het perkgoed als eerste weer goed opgepakt, de groene en bloeiende planten zie ik nu ook elke week wat aantrekken. Als ik kijk hoeveel landen en winkels er volgende week opengaan, ben ik zeker positief.

Is het goed dat de veiling de aanvoerregeling heeft verruimd?

Zeker, het kost veel meer geld als de handel onze producten op de veiling moet weggooien dan wanneer wij het zelf doen op het bedrijf. Dankzij de aanvoerregeling zijn de prijzen weer sneller op het huidige prijsniveau teruggekomen.

Volgens Dutch Flower Group staat het luxe segment bloemen momenteel zwaarder onder druk dan het basisassortiment, geldt dat ook voor de planten?

Ja, het luxe segment wordt toch meestal via de daghandel verkocht. Orders via de retail zijn meestal redelijk doorgelopen. Maar er zijn ook telers die bijvoorbeeld aan IKEA leveren, dat uit eigen beweging zijn winkels heeft gesloten. Die hebben ook heel veel derving gehad. Sinds kort zijn de IKEA-winkels gelukkig weer open.

Jullie directeur Raymond Hedges vindt het onverstandig van telers om bloemen aan de deur te verkopen, deelt u die mening?

De eerste weken ben je in paniek, je wilt toch nog iets redden. Ik snap de actie wel, maar onze grootste afzet loopt toch via groothandel, bloemenwinkels en tuincentra. Als wij hun handel overnemen door het voor een lagere prijs aan te gaan bieden, dan zijn we straks onze klanten kwijt. Zo moet je deze opmerking lezen. Maar ik heb ook begrip voor telers die dat deden. Als je alles weg moet gooien en je komt financieel in zwaar weer terecht, dan helpen alle beetjes.

Er zijn ook telers begonnen met een webshop of een drive-thru, is dat van blijvende aard?

Ik denk wel dat online een flinke vlucht gaat nemen. Mensen die nu online besteld hebben gaan dat de volgende keer weer doen als dat goed is bevallen. Of de telers zelf hun webshop in de lucht houden weet ik niet.

Gaan jullie als telersvereniging nu meer inzetten op e-commerce of laten jullie dat over aan jullie retail-klanten?

Decorum heeft logischerwijs ook een e-commerce strategie, waarin wij samenwerken met enkele gespecialiseerde e-commerce exporteurs. Vooralsnog is dat voor het merk de juiste weg naar de consument. De volgende stap is dat steeds meer telers ‘consument-ready’ gaan afleveren. Maar tijden veranderen en de vraag stellen, is hem beantwoorden.

Komen jullie kernwaarden ‘kwaliteit, duurzaamheid en innovatie’ nu in gevaar?

Ik denk dat corona de duurzaamheid en innovatie ook kan versnellen. Ik denk dat een stap terug niet de goede weg is en dat je in moeilijke tijden moet blijven innoveren. Dat het geld kost, dat klopt. Maar we zijn met meer dan vijftig telers en doen dat met zijn allen. Dan zijn de kosten ook beter te dragen. Kwaliteit is onze pay-off, maar duurzaamheid staat steeds meer op gelijke hoogte. Dat zit ook in ons DNA.

Gaan er leden afvallen als gevolg van de coronacrisis?

Als het herstel, zoals het nu gaat, doorzet denk ik van niet. De saamhorigheid in de groep is enorm versterkt. We hebben heel veel steun aan elkaar. Maar krijgen we dit najaar een nieuwe besmettingsgolf en lockdown, dan weet ik niet wat er gaat gebeuren.

Tekst: Mario Bentvelsen, beeld: Studio G.J. Vlekke