Consumenten hebben een grote variatie in voorkeuren in aardbeien. Waarbij de ene consument liever een zoete aardbei heeft, is stevigheid en sappigheid voor een andere consument van grotere waarde. Om de voorkeuren van consumenten beter te begrijpen is er bij Wageningen University & Research een onderzoek uitgevoerd waarbij 77 panelleden 10 verschillende aardbeirassen proefden.

Alle panelleden scoorden voor alle 10 monsters een waardering van 0 (heel erg onaangenaam) tot 100 (heel erg aangenaam). Ze selecteerden ook welke eigenschappen relevant waren voor de aardbeien met behulp van een Check-All-That-Apply lijst.

Voorkeuren consumenten beter begrijpen

Er waren duidelijke verschillen tussen de 10 monsters met scores van 44 tot 74. Panelleden die de eigenschap ‘zoet’ selecteerden voor een product hadden een significante hogere score in vergelijking met panelleden die deze eigenschap niet hadden geselecteerd. Eenzelfde relatie was te vinden voor de eigenschap ‘intense rode kleur’. En een omgekeerde relatie is gevonden voor de eigenschap ‘heel stevig’. Door voorkeuren beter te begrijpen, kunnen telers en veredelaars hun producten beter afstemmen op de wensen van de consument.
Het onderzoek is onderdeel van de PPS Smaakborging Groente & Fruit, gefinancierd door Fresh Forward, Brookberries, OneThird, Bakker Barendrecht en de Topsector Tuinbouw en Uitgangsmaterialen.

Tekst: Eva Ketel