Sinds dit millennium telen de tweelingbroers Patrick en Marco Lansbergen, beiden ervaren botanisten, een bijzondere collectie orchideeën. Tussen het telen door ontdekken ze graag nieuwe soorten, waarvoor ze de hele wereld afstruinen. Vandaar de nieuwe merknaam ‘The Bush Brothers’, al moet de gelijkenis met Indiana Jones met een flinke korrel zout worden genomen. “Je moet het meer zien als een marketingverhaal.”
Volgens Patrick Lansbergen, de 3 minuten jongere broer van Marco, staat hij niet elke morgen op om zich met een machete een weg te banen door de Zuid-Amerikaanse jungle. “Dat mag ook niet, want voor het importeren van botanische soorten gelden nu eenmaal strenge regels. Wat we wel doen: we zoeken bij Thaise of Europese telers naar bijzondere soorten, ook via internet, of we ruilen met klanten, dat gebeurt ook weleens. Daardoor beschikken wij over een unieke collectie van enkele honderden soorten. Daar kruisen en selecteren we ook mee via een interne veredelaar.”
Nichespeler
De broers zagen in het begin van hun avontuur al een overproductie in phalaenopsis ontstaan en besloten zich te specialiseren in bijzondere ‘soortjes’. De telers beschikken sinds dit jaar over twee locaties in De Lier van totaal 4,4 ha, modern ingericht met meerdere afdelingen, waardoor elke soort opgroeit onder optimale omstandigheden. “We zijn een nichespeler in de orchideeënmarkt. Denk aan soorten als Oncidium, Zygopetalum en Brassia. De meeste vinden we in Thailand. Wij hebben ook pas de hele collectie van een Belgische teler overgenomen. Als we iets leuks vinden laten we dat splitsen en vermeerderen in een laboratorium.”
De energiecrisis komen ze tot nu toe goed door, mede dankzij een WKK en (deels) energiezuinige LED-belichting. “Wij gebruiken wat minder gas dan in de phalaenopsisteelt, wij hebben bijvoorbeeld geen koeling nodig. Met een WKK gaat het redelijk goed. In één kas hebben we LED-belichting hangen, de rest is gewoon SON-T. Op onze tweede tuin hebben we geen WKK staan, maar dat moeten we wel kunnen redden. Er zit nog genoeg muziek in het optimaliseren van onze lange teelt van vier jaar om de gestegen energiekosten op te vangen.”
Eigenwijze smaak
Hun ontdekkingen hebben al veel erkenning opgeleverd onder collega-botanisten over de hele wereld. Daarvoor zijn ze meermalen onderscheiden met de prestigieuze ‘Botanical Discovery Award’ van de International Botanists Association. Hun vindingen sierden al tientallen covers van veel gelezen vakbladen. De nieuwe merknaam wordt gelanceerd op de Royal FloraHolland Trade Fair in Aalsmeer, die deze week wordt gehouden.
Wat zijn de verwachtingen voor dit jaar? Patrick: “Ik denk wel heel positief. Het gaat vooral om het ontmoeten en onderhouden van relaties, meer dan om het verkopen van planten. De klanten kunnen immers ons hele aanbod in Floriday vinden. Maar als we wat kunnen schrijven, doen we dat ook hoor.”
Verwacht hij minder collega’s dit jaar? “In onze orchideeën niet, nee. Ik verwacht eigenlijk hetzelfde aanbod als in voorgaande jaren.” Telen jullie ook op bestelling? “Nee, wij hebben een eigenwijze smaak en telen gewoon wat we zelf mooi vinden.”
Tekst: Mario Bentvelsen