Na een succesvolle crowdfundingactie richtte onderneemster en voormalig docente Silke Tijkotte in 2024 een nieuw platform op voor boeketten van biologische oorsprong. Dat begon met vijf telers en vijf bloemisten, maar hun aantal is sindsdien flink gegroeid. “We moeten voorkomen dat we de bloemenconsument in Nederland en andere vooruitstrevende landen kwijtraken en niet meer weten te binden. Dat zie ik als een gezamenlijke uitdaging.”

Het innovatieprogramma Let it Grow werd op 1 april 2018 beëindigd door Royal FloraHolland, na twee succesvolle jaren, mogen we wel zeggen. Wat is er daarna met je gebeurd?

Het programma paste niet meer binnen de koers van de veiling. Die wilde zich meer focussen op business-to-business dienstverlening en minder de consumenten- en communicatiekant. Ik wilde dat project eerst goed afronden en ging 1 juni uit dienst. Ik zag voor mezelf geen rol meer binnen de veiling, want ik zat zo in die buitenwereld. Die zomer ben ik gevraagd door een onderwijsinstelling in Zwolle om een nieuw mbo-programma voor bloemisten op te zetten. Ik heb bedrijfskunde gestudeerd en ben docent economie. Ik heb me daar voor 2,5 dag per week aan gecommitteerd. Ik gaf les, maar was vooral onderwijsontwikkelaar. Dat heb ik uiteindelijk vijf jaar gedaan. Verder had ik mijn eigen droom om een bloemenconcept op te zetten.

Waarom een nieuw platform?

Omdat ik heel veel boeketten niet zo mooi vond en er ook ruimte voor zag, want ik had veel start-ups gezien in mijn Let it Grow tijd. Heel vaak kreeg ik vragen als: zijn dit duurzame bloemen, waar komen deze vandaan en wat betekenen die keurmerken allemaal? Worden er middelen gebruikt en is een tulp beter dan een roos? Ik zag klanten steeds meer vragen stellen en ook boeketten weigeren, omdat zij zich zorgen maken over de impact op het klimaat en milieu. En ondanks dat ik zeven jaar bij de veiling had gewerkt, kon die vragen helemaal niet beantwoorden. Terwijl ik tot in mijn diepste vezels een grote bloemenfan ben.

Hoe is Wilderful ontstaan?

In coronatijd ben ik met mijn moeder een eigen slow flower tuin begonnen in Twente. Ik wilde van haar leren of je op die manier kwalitatief goede bloemen kon telen in de vollegrond met de seizoenen mee. Ik kwam in contact met SlowFlowers Nederland, een initiatief van kwekerijen, die lokaal afzetten. Er ging een wereld voor mij open. Ik kwam in aanraking met mooie tuinen en plukateliers, sommigen wel biologisch gecertificeerd, andere niet. Sommigen waren alleen teler, anderen ook bloemist. Mijn compagnon Denise Collignon heb ik daar leren kennen. Toen dacht ik: als klanten eigenlijk deze bloemen willen, maar niet weten waar ze moeten zijn, moeten we daar iets voor bedenken. Wat ik nu doe is een combinatie van Let it Grow, met bloemisten als doelgroep, de toekomst en de teelt. Die ik ook heb leren kennen in de afgelopen jaren.

Hoeveel telers en bloemisten hebben jullie nu?

We begonnen met vijf telers die konden leveren, we zijn nu met negentien telers die biologisch aanbod hebben. Onze focus ligt vooral op de bloemist. We zijn begonnen met vijf bloemisten, nu zijn dat er 25 en we groeien dit jaar denk ik naar 40. Alle bloemen zijn afkomstig van gecertificeerde Skal-telers, waarvan het merendeel in de vollegrond teelt en een klein deel (circa 10%) in een koude kas. Alle bloemisten zijn bij Skal geregistreerd als biologisch verkooppunt, wat ook enorm belangrijk is voor de vindbaarheid van het product.

Is er jaarrond voldoende aanbod van biologisch gecertificeerde bloemen?

Ja, voor onze boeketten wel. De bloemisten kunnen daar niet hun hele winkel mee vullen, dus hebben daarnaast ook vaak gangbaar product. Ik denk dat we als sector de taak hebben om de consument niet te laten verdwijnen of overstappen op kunstbloemen. Een oplossing daarvoor kan zijn dat er jaarrond voldoende biologisch en lokaal geteeld aanbod is en dat er ook meer bij gaat komen. De klant die afhaakt staat wel open voor deze producten.

Moeten jullie bloemen er perfect uit zien of mag er ook een beestje op zitten?

Ik denk dat dat een vooroordeel is over biologische bloemen, maar er zit weleens een beestje op. Er zit soms ook weleens een bruin randje aan, maar die imperfecties van de natuur dragen juist bij aan de schoonheid van het boeket. De stijl is ook anders. Wij hebben daar geen beleid in, dat is iets tussen teler en bloemist. Wij leveren niet aan de retail, maar aan ambachtelijke lokale bloemisten. Die kijken daar ook anders naar. We kiezen heel bewust voor de lokale bloemist en voor het ambacht, zodat je ook biologische bloemen voor een bruiloft of uitvaart kunt bestellen. Het ambacht en de culturele waarde van bloemen blijft ook iets om in ere te houden.

Zijn glastuinders bij jullie ook welkom?

Ja, als ze zich biologisch kunnen laten certificeren. Er zijn ook telers onder glas die in omschakeling zitten naar bio. Een teler die wil omschakelen naar biologische teelt kan altijd contact opnemen met Biologische Sierteelt NL, Bionext of Skal. Uiteraard kunnen ze ons ook benaderen om eens te horen hoe erop gereageerd wordt door de markt en hoe de bloemisten ermee werken.

Jullie kunnen dus wel meer biologisch aanbod gebruiken?

Zeker! Vooral jaarrond. Ik denk dat het goed is voor de sector als geheel als we met elkaar die biologische sector laten groeien. Zodat wij kunnen laten zien: wij dragen met onze natuurinclusieve teelt ook bij aan de biodiversiteit. Dat wil niet zeggen dat je dat alleen doet als je het bio-keurmerk hebt. Er worden heel veel goede stappen genomen rondom duurzaamheid, ook in de gangbare teelt. Maar het vraagt wel om een andere keten. Het ‘wil niet of kan niet’ verhaal is nu wel klaar. We kunnen echt met z’n allen zoveel stappen zetten en dat gebeurt gelukkig ook!

Wat zie je als de grootste uitdaging voor de komende jaren?

We moeten voorkomen dat we de bloemenconsument in Nederland en andere vooruitstrevende landen kwijtraken en niet meer weten te binden. Dat zie ik als een gezamenlijke uitdaging. Ik denk dat we daarin aanvullend kunnen zijn. Wij zijn als geen ander land in staat om met elkaar te ondernemen. Wij zijn niet de enigen die biologische bloemen aanbieden, Bloomon en Pluukz doen dat ook.

Weg dus met die bloemenschaamte?

Precies. Er wordt altijd gekeken naar het individuele businessmodel van een teler, maar we zullen ook steeds meer gaan kijken naar thema’s als voedselzekerheid, biodiversiteit en kwaliteit van bodem, lucht en water. Wat de gevolgen van land- en tuinbouw zijn voor de maatschappij en onze gezondheid. Dat zijn vraagstukken waar ik me, sinds ik kinderen heb, wat drukker over maak. En we kunnen daar juist met bloemen en planten positief aan bijdragen!

Tekst: Mario Bentvelsen, beeld: Liselore Stape en Iris Duvekot