Waar moet je beginnen bij een bedrijf met een verhaal dat in een heel magazine nog niet samengevat kan worden? Bij licenties voor de zelfontwikkelde eigen soorten die in een kleine en gesloten keten worden verkocht?
Of bij de stekken van de moederplanten, die niet 25% − zoals bedoeld voor verkoop − maar 75% van de productie vormen? Of bij de zorgzame behandeling van de moederplanten voor een nimmer aflatende voorraad aan uitgangsmateriaal?
Afgeschermde markt
Dracaenakwekerij De Plaats in Honselersdijk − met de merknaam Dragontree − is in alle opzichten uniek. “We zijn de enige dracaenateler met een afgeschermde markt”, vertellen de eigenaren Agnes en Ruud Scheffers. Zelf bedienen ze met 1,5 miljoen stekken en planten per jaar de Europese markt. Voordat een nieuwe soort de consumentenmarkt op gaat is er tien jaar aan veredeling aan vooraf gegaan.
“Zonder licenties op deze nieuwe variëteiten, die sinds kort dertig jaar geldig zijn, zouden we geen enkel bestaansrecht hebben. We doet dit nu veertig jaar, telen jaarrond en kunnen zeggen dat we met deze aanpak alles onder controle hebben.”
Tekst: Gert Janssen, beeld: Vidiphoto