Behalve vier kandidaten voor de Tuinbouw Ondernemersprijs heeft de jury drie bedrijven genomineerd voor de themaprijs ‘Nieuwe teelten, nieuwe toepassingen’. Eén hiervan is Theelers, een initiatief van vier teeltbedrijven die hun restproducten duurzaam verwaarden tot kruidenthee. Pieter Boekestijn is blij met de nominatie en ziet ruimte voor groei en assortimentsverbreding. Het bekende theezakje vormt een uitdaging.
De founding fathers van Theelers zijn Gova (laurier), Corn. Bak (bromelia’s), De Kruidenaer (kruiden) en Westlandpeppers (peper/paprika, webshop voor foodies). De ondernemers achter deze bedrijven ontmoetten elkaar in 2016 op het BioBased programma van Greenport West-Holland, waar het idee ontstond om samen iets moois op te zetten. Twee jaar vol overleg, verkenningen en experimenten later was het zover. Theelers lanceerde haar eerste kruidenthee (tisane) op basis van citroenverbena en zelf geteelde ingrediënten.
Assortiment
“Er komt veel handwerk en volharding bij kijken, want één thee is geen thee”, zegt Pieter Boekestijn van Westlandpeppers. “Om het merk betekenis te geven en consumenten te binden, moet je verschillende smaken en belevingen kunnen bieden. Daar werken we samen aan, met resultaat.” Inmiddels zijn er vijf melanges verkrijgbaar als losse thee in pakjes.
De Theelers staan open voor samenwerking met andere telers. “Een financiële vetpot is het voor niemand, maar het is altijd goed om je af te vragen of je iets moois kunt doen met restproducten uit de teelt en producten die klasse I net niet halen”, aldus Boekestijn. “Als Theelers doen we dat op een verrassende en duurzame wijze.”
Grote wens: theezakjes
De kruidenthee wordt rechtstreeks aan consumenten verkocht via de webshop van Westlandpeppers, die veel meer te bieden heeft dan alleen pepers en paprika’s. De online winkel liep voor corona al lekker en heeft zijn bereik (en omzet) dankzij de lockdowns kunnen vergroten. Desondanks vormen de kruidentheeën een nicheproduct en zijn het zeker geen cash cows.
Boekestijn: “Om in volume en omzet echt stappen te kunnen zetten, zal het op de kaart moeten komen van horecabedrijven en de kantines van bedrijven en instellingen. Aan belangstelling en sympathie van die kant is geen gebrek, maar zij werken niet graag met losse thee. Dat is te omslachtig. Met theezakjes zouden we daar voet aan de grond kunnen krijgen. Het lastige is dat zo’n verpakkingslijn ontzettend duur is. Zelfs voor het uitbesteden ervan zijn onze huidige volumes te klein. Daar moeten we dus nog even op broeden. Wie een goede tip heeft, mag bellen.”
Tekst: Jan van Staalduinen