Bij Koppert Biological Systems werden al heel vroegtijdig maatregelen getroffen tegen het coronavirus. In februari stelde het bedrijf al een Risk Management Team samen, dat de maatregelen uitwerkte en heeft doorgevoerd. De leverancier van biologische gewasbescherming ging onder meer flexibel om met inzet van personeel. “We zijn weer voorzichtig optimistisch”, vertelt Alex van der Heiden, General Manager Koppert Nederland.
Hoe snel hebben jullie maatregelen getroffen?
Al in februari hebben wij een Risk Management Team samengesteld en hygiënemaatregelen doorgevoerd. We waren zo vroeg, mede omdat het door kunnen draaien van levensbelang is voor ons bedrijf. Ook hadden wij al veel ervaring met hygiëneprotocollen. De belangrijkste inzet van de maatregelen was het gezond houden van ons personeel en de continuïteit van de bedrijfsvoering waarborgen.
Welke maatregelen zijn genomen?
Al rond 1 maart zijn we het personeelsbezoek aan de kantine gaan segmenteren door groepen te splitsen en weerden we zoveel mogelijk bezoek aan onze kantoren. Verder namen we de gangbare hygiënemaatregelen. Veel mensen zijn gaan thuiswerken. Consultants gaven in de beginperiode vooral advies op afstand, onder meer via beeldbellen.
Jullie zijn een internationaal bedrijf. Liep de handel geen schade op?
Onze grote angst was aanvankelijk dat we ingesloten zouden raken binnen Europa, doordat het luchtruim grotendeels dicht ging. Dat is uiteindelijk erg meegevallen. Wel vielen veel vluchten met gekoelde transportfaciliteiten uit, waar we normaal gebruik van maken. Het overschakelen naar andere transportvluchten was in het begin wel even zoeken, maar dat heeft zijn weg gevonden.
Wat zagen jullie bij Nederlandse telers gebeuren?
In het begin was het beeld in de sierteelt natuurlijk heel angstig, door de enorme vraaguitval. We hebben gezien dat telers die al van plan waren te stoppen, dit besluit naar voren haalden. Verder ging er een rem op de productie. We zagen rozentelers die er knoppen uitbraken, chrysantentelers die vakken oversloegen. Aanvankelijk leidde dat tot een teruggang in de inzet van biologische bestrijders.
Toch is dit vrij snel weer opgestart. De markt herstelt zich weer, we zijn voorzichtig optimistisch. Al gaan vooral bloemen in het luxe segment nog moeilijk. Perkgoedtelers maken juist een goed seizoen door, omdat er weer meer belangstelling is voor tuinieren en dankzij het mooie weer. In de groententeelt zien we dit voorjaar meer onbalans in de markt dan anders.
Had de rem op de teelt ook invloed op biologische gewasbescherming?
Ja, door een teelt af te remmen via bijvoorbeeld temperatuurverlaging krijgen de planten stress. Als teler moet je vervolgens ook die stress opvangen, door te werken aan de plantweerbaarheid. Onze consultants moesten op die ongewone situatie inspringen. Soms blijkt een ander beestje nodig, wanneer het gewas kouder wordt gezet. Uiteindelijk zijn aanpassingen op dit vlak erg meegevallen en zien wij dat onze meeste handel in gewasbescherming gewoon door loopt.
Hoe pakten de maatregelen in de organisatie uit?
We hebben weinig uitval van personeel gehad. Van het kantoorpersoneel werkt iedereen zoveel mogelijk thuis. Daarbij maken we gebruik van digitaal vergaderen en overleggen. De meeste impact zit nog bij de productieafdelingen. In die afdelingen moesten medewerkers met klachten echt thuis blijven. Dat hebben we creatief opgelost. Mensen uit bijvoorbeeld sales, die tijdelijk minder druk waren, zijn ingevallen in expeditie, zoals verpakken en transport van producten. Wij konden zo schakelen omdat we er vroeg bij waren. Maar het past ook bij de bedrijfscultuur van Koppert, om dit zo op te lossen. Het was goed om een Risk Management Team op te richten. Inmiddels heeft dit team enorm veel expertise opgebouwd, die we vast zullen leggen voor een eventuele volgende crisissituatie.
Tekst: Koen van Wijk