Dit voorjaar volgden vijftien ondernemers de ‘Masterclass Leiderschap en Strategie in de glastuinbouw’. Aubergineteler Frank Groenewegen van Greenbrothers uit Zevenbergen was er één van. “Absoluut nuttig en inspirerend”, zegt hij over zijn deelname. “Onze doelen voor de lange termijn zijn aangescherpt en ik heb een beter beeld gekregen over mijn eigen rol in de komende jaren.”

De Masterclass Leiderschap en Strategie in de glastuinbouw is opgezet en verzorgd door organisatieadviesbureau Florpartners in opdracht van Glastuinbouw Nederland en Rabobank. In een eerder artikel in deze nieuwsbrief gaf cursusleider Bart Boevé een voorbeschouwing op het doel en de opzet van de cursus, die snel was volgetekend en in het afgelopen voorjaar zijn beslag kreeg. Aankomende november start een nieuwe reeks.

Individuele en groepssessies

Frank Groenewegen, die samen met broer Ben hun auberginekwekerij in Zevenbergen runt, heeft beslist geen spijt van zijn deelname. Ondanks zijn jarenlange ervaring als ondernemer en teamspeler zegt hij nu beter voorbereid te zijn op de vele veranderingen die voor de deur staan.
“Het was in veel opzichten verhelderend en inspirerend”, blikt hij terug. “Tijdens de persoonlijke intake met de twee cursusleiders is er over en weer al veel gevraagd en besproken. Dat bracht al meer duidelijkheid over mijn persoonlijke leerdoelen en onze kijk op de bedrijfsontwikkeling in de komende jaren. Het leukste en misschien ook wel leerzaamste vond ik de groepsgesprekken met collega’s en de inspiratiesessies met externe sprekers, die voor een deel van buiten de sector kwamen. Het is erg leuk om bevlogen ondernemers en managers te horen spreken over hun visie, uitdagingen en manier van werken.”

Bedrijf in transitie

Zodra de aubergineteler van de cursus vernam, was zijn interesse gewekt. “Het ondernemerslandschap verandert voortdurend en er komt in de nabije toekomst veel op ons af”, licht hij toe. “Denk maar aan de energietransitie en aan de omschakeling naar chemievrije gewasbescherming. Beide aspecten hebben onze aandacht, maar je wilt er ook over kunnen sparren met collega’s die andere gewassen telen. Wij hebben onze doelen rond deze thema’s inmiddels aangescherpt en concreter gemaakt.”
Wat voor Groenewegen ook meespeelt, is dat zijn twee zoons het bedrijf op termijn willen overnemen. “Hoe gaan we dat stroomlijnen, wat betekent dat voor onze rolverdeling en op welke vlakken moet ik mijn kennis en vaardigheden bijspijkeren”, vraagt hij zich hardop af. “Daar moet je in de eerste plaats zelf, maar ook met elkaar over nadenken. En moeten we blijven inzetten op autonoom groeien, of is het slimmer om strategisch samen te werken met anderen? Binnen de telersvereniging doen we dat al heel lang, maar je kunt het ook breder trekken en intensiveren.”

Nieuwe handvatten

Pasklare antwoorden zullen deels nog gegeven moeten worden en vergen uiteraard ook het nodige overleg met de stakeholders. Groenewegen denkt wel dat het dankzij zijn deelname aan de cursus, die in totaal zes dagdelen omvatte, iets eenvoudiger is geworden om passende antwoorden te vinden en het bedrijf up-to-date te houden.
“Ik kan het iedereen aanraden om een soortgelijke cursus te volgen. Het houdt je een spiegel voor, je doet inspiratie en nieuwe kennis op en je leert nieuwe mensen kennis met vergelijkbare vragen en uitdagingen. Het is ook verfrissend om eens buiten de vertrouwde omgeving en de grenzen van je eigen bedrijf te treden. Ik ben van nature vrij sterk naar binnen gericht. Het meedoen aan deze cursus heeft mij persoonlijk rijker gemaakt en nieuwe handvatten opgeleverd om de continuïteit van ons bedrijf op een goede manier vorm te geven.”

Tekst: Jan van Staalduinen, beeld: LD Photography