In maart won Nature & More de NL Packaging Award voor Natural Branding: het markeren van biologische groente en fruit met lasertattoos, om verspilling van plastic te voorkomen. Die prijs leverde veel media-aandacht en extra omzet op voor de biologische groothandel uit Waddinxveen. Daarom wilde Eosta iets teruggeven: op 6 april zou de lasermachine beschikbaar worden gesteld voor het maken van een gratis lasertattoo bij 50 mensen.

‘De lasermethode is zonder risico en levert hoogstens een licht branderig gevoel op dat snel verdwijnt. Er wordt geen inkt gebruikt. De resulterende tattoo blijft ongeveer twee maanden zichtbaar en groeit dan uit. Je kunt een EU Bio logo laten zetten of je eigen afbeelding aanleveren’, stelde Eosta de klanten gerust op haar website.

Lasertattoo

Belangstellenden konden niet alleen hun eigen logo maar ook een zwartwit foto van maximaal 7 x 7 cm als tattoo laten branden. Op elk lichaamsvlak, mits de onderkleding aanblijft, werd er nog bij vermeld. Voor wie nog niet overtuigd was van de echtheid van de actie, volgde nog een (geshopte) foto van het laseren van de huid met een toelichting: ‘Bij Natural Branding wordt een lage energie CO2-laser gebruikt die alleen doordringt in de bovenste laag van de opperhuid, en daar pigmentcellen verdampt. Er wordt geen schade aan levend weefsel toegebracht. Als de huid zich op natuurlijke wijze vernieuwt, verdwijnt ook de tattoo. Op een lichte huid is de markering donker, op een donkere huid wordt de markering juist licht.’ Eosta ontving veel reacties via social media, waaronder uiteindelijk 3 concrete aanvragen om langs te komen voor een lasertattoo. Inmiddels hebben deze drie vrijwilligers twee heerlijke bio-ananassen ontvangen, aldus Michaël Wilde van Eosta.

Natural Branding groeit

Natural Branding voor het laseren van groenten en fruit is sinds de introductie vorig jaar zeer succesvol, laat Michaël Wilde aanvullend weten. “Wij krijgen zo veel vraag dat wij inmiddels drie machines hebben staan. Het thema is zeer actueel en supermarkten beseffen heel goed dat ze hiermee ‘groene punten’ kunnen scoren bij de kritische consument. Dat onze concurrenten ook de machines aanschaffen is erg goed nieuws. Zo is het effect namelijk nog groter.” Tot nu toe bespaarde Eosta dankzij Natural Branding ruim 4 miljoen verpakkingen en 3 miljoen stickers, wat neerkomt op 300.000 kg CO2 en 75 bomen.