Amigo Plant gooit het roer om. De producent van succulenten streeft niet langer naar ‘meer en groter’, maar uitsluitend naar ‘beter’. Het bedrijf vernieuwt en verbetert het assortiment terwijl verduurzaming meer prioriteit krijgt. “We stappen af van de focus op retail en gaan ons met betere soorten richten op de vakhandel,” zegt directeur Gerard van Langen.

De teelt van succulenten is een uit de hand gelopen hobby van de familie Van Langen. In korte tijd groeide Amigo Plant uit tot een grote speler die op 25 ha – waarvan 7 ha in Portugal – zo’n 100 soorten vetplanten teelt. Vooral voor de grootschalige retail. De succulenten-trend en steeds grotere acties leidden tot constante groei. Maar dat wordt nu anders. Gerard van Langen: “Ondernemen is als surfen. Vooruit komen door op tijd op golven te duiken, maar ook altijd de branding zien aankomen. We zijn groot geworden door actiematige levering aan de retail. Maar die markt staat onder druk door aanbieders uit het buitenland die achter de markt aanlopen, vasthouden aan oude soorten van mindere kwaliteit en produceren voor kleine prijsjes terwijl de kosten stijgen.”

Veredeling op volle toeren

Van de 24 aanvragen voor kwekersrecht op nieuwe vetplanten in 2022, waren er 22 op naam van Amigo Plant. Dit jaar is dat niet veel anders. De veredelingstak draait op volle toeren om een nieuw, beschermd assortiment samen te stellen. “Innovatie en onderscheidende kracht hebben nu onze prioriteit. We zoeken daarom steeds meer de vakhandel op. We gaan constant nieuwe, sterkere soorten introduceren, voor verschillende gebruikersgroepen en toepassingen.”
Tijdens de transitie zet het bedrijf 30% minder planten op. “Meer is niet altijd beter. Meer van hetzelfde al helemaal niet.”

Datagestuurd werken

Het bedrijf is met meer bezig dan alleen een beter assortiment. Om de organisatie verder te professionaliseren trok het bedrijf onlangs een nieuwe manager aan: Bart Huijbregts. Hij gaat vooral de introducties van de nieuwe soorten in goede banen leiden, vergezeld van gerichte marketing, en datagestuurd werken stimuleren om zo het rendement te verbeteren. Tegelijkertijd moet de organisatie slanker en smaller worden, vindt de ondernemer. “We willen minder afhankelijk worden van ongemotiveerde uitzendkrachten en efficiënter gaan werken. Wellicht door meer te kijken naar robotisering.”

Beter scoren in duurzaamheid

Ook op het gebied van duurzaamheid wil het bedrijf beter scoren. Van Langen: “We streven naar 100 procent biologische bestrijding, daarmee zijn we al goed op weg. Ook zijn we van plan om een windmolen te plaatsen. Op één van onze nieuwe locaties in het Alton-gebied nemen we duurzame restwarmte af van de huisvuilcentrale in Alkmaar. Op de overige locaties maken we gebruik van WKK. We zijn rustiger gaan telen om de energie-inzet verder te reduceren en we hebben afscheid genomen van de warmte-behoevende teelt van kalanchoë. Ons bedrijf in Portugal voorziet voor een groot deel in de winterproductie, zonder inzet van verwarming of belichting. Ook duurzaam dus.”

Klimaatbestendig

Succulenten zijn nog steeds trendy, maar de groei is gestokt merkt Van Langen. “Dat komt grotendeels door de slechte eigenschappen van het oude sortiment. In het winkelschap ziet het er vaak niet uit. Met nieuw sortiment gaan we zorgen voor een opleving van de trend. Uit de veredeling komen planten die het goed doen in de huiskamer, maar er komen ook soorten die geschikt zijn voor buiten. Hierbij spelen we in op de trend van buitenbelevenis, maar ook van de klimaatverandering, die soorten vooruitschuift die beter tegen droogte en hitte kunnen.”

Tekst: Astrid Zoumpoulis