De laptop is opengeklapt voor het overleg van het communicatieteam van Glastuinbouw Nederland. Regelmatig schieten mijn ogen door de kamer om te zien of mijn kinderen Isa (9) en Daan (7) hun schoolwerk een beetje serieus nemen. Naast me trilt de telefoon met regelmaat: een gemiste oproep van een landelijke krant, een bericht van een collega in de landelijke crisisorganisatie, een vergaderverzoek via Zoom met communicatiemedewerkers van andere agrarische sectoren.

Zo ziet het nieuwe normaal als gevolg van de coronacrisis eruit: een tijdelijke ontwikkeling, of de standaard voor langere termijn? De impact van het coronavirus op mijn werk werd begin maart met de dag duidelijker. Samen met het bestuur van Kom in de Kas hadden we kort daarvoor een mooi plan bedacht. Een kas in het hartje van Den Bosch om de nieuwe doelgroep, stedelingen, zo goed mogelijk te bereiken. Notabene in de provincie waar COVID-19 als eerste werd geconstateerd…

Duidelijkheid scheppen

Tja, in de tweede week van maart trokken we de stekker uit het project en in dezelfde week werd het gehele Kom in de Kas evenement afgelast. Een teleurstelling voor alle mensen die er zo hard aan hadden getrokken, maar ook een belangrijke stap in de communicatie om duidelijkheid te scheppen. Duidelijkheid die mensen nodig hebben in deze onzekere tijden. Als een lange rij dominosteentjes werd vervolgens het ene na het andere evenement voor de komende weken en maanden uit de agenda geschrapt.

Onzekere situatie

Vrijwel direct werd het crisisteam van Glastuinbouw Nederland bijeengeroepen en hing de landelijke pers bij mij aan de telefoon. De gevolgen van het coronavirus waren vanaf dag 1 op veel bedrijven van onze leden zichtbaar. Dalende verkoop, contracten die plotseling werden ontbonden, grenzen die sluiten en werknemers die naar hun thuisland wilden. Er brak voor velen een onzekere situatie aan die nog niet voorbij is. Dat vereist transparante, adequate communicatie, aangevuld met intensief lobbywerk en het bieden van een luisterend oor. Het zijn de speerpunten die ondernemers in de glastuinbouw van hun brancheorganisatie mogen verwachten.

Luisteren

Vanaf dag 1 hebben we de leden meegenomen in deze uitdagingen met bestaande en speciaal voor deze crisis nieuw ontwikkelde communicatiemiddelen, zoals SjaakAudioTopics en een telefonische en digitale helpdesk. Maar natuurlijk blijft het gesprek met een van mijn collega’s essentieel, want luisteren vormt de basis in crisiscommunicatie. In het oude en het nieuwe normaal.

Jakoline van Straalen, Specialist Communicatie Glastuinbouw Nederland