Veel tuinbouwbedrijven hebben vandaag de dag moeite om goed en gekwalificeerd personeel te vinden. Dat is niet het geval bij OK Plant; het bedrijf heeft minder problemen om voldoende medewerkers te vinden én te houden. Dit komt volgens Lotte van Marrewijk van het bedrijf onder meer omdat ze volop investeren in een open en goede sfeer op de werkvloer. Ook krijgen medewerkers de kans om zich verder te ontwikkelen. Deze aanpak leverde het bedrijf onlangs de Stigas Gezond en Vitaal Werken Prijs 2024 op. 

‘Werkgeluk’, dat is volgens Lotte van Marrewijk waar het om draait bij OK Plant. “Wij vinden het belangrijk dat onze medewerkers zich prettig voelen, dat ze graag bij ons aan het werk zijn. Dit staat ook in onze strategie. Wanneer mensen zich fijn voelen op hun werkplek, zijn ze namelijk productiever en meer betrokken bij het bedrijf”, zegt Van Marrewijk, die verantwoordelijk is voor de interne communicatie.

Verscheidenheid aan nationaliteiten

Het bedrijf telt 10 ha kas, verdeeld over locaties in ’s-Gravenzande, Naaldwijk en Maasdijk. De focus ligt op de teelt van phalaenopsis, daarnaast worden op het bedrijf van Rob en Desiree Olsthoorn seizoensproducten als perkplanten geteeld. Ook richten de ondernemers zich op de handel in groene planten.
“De phalaenopsisteelt vergt verreweg de meeste arbeid. Hoewel we zoveel mogelijk processen hebben geautomatiseerd, is bijvoorbeeld het inpakken en het stokken steken nog handwerk. Mede hiervoor hebben we 55 vaste medewerkers in dienst en 120 uitzendkrachten. Zij werken jaarrond bij ons; we hebben een vrij gelijkmatige arbeidsfilm De verscheidenheid aan nationaliteiten is groot. Er zijn Nederlandse medewerkers aan het werk op ons bedrijf, maar ook mensen van Poolse, Turkse, Roemeense, Spaanse en Oekraïense komaf.”

Gedragskompas

Onder meer een goede werksfeer is volgens Van Marrewijk belangrijk voor het werkgeluk van medewerkers. Het bedrijf werkt daarom al jarenlang met een gedragskompas, genaamd SPIRIT. “Dit kompas bevat richtlijnen voor hoe we met elkaar omgaan. De letters staan voor: Samen, Professioneel, Inventief, Resultaatgericht, Initiatief en Transparant”, licht zij toe. “Zo creëren we een vertrouwelijke en respectvolle manier van met elkaar omgaan. Natuurlijk gaat dat niet vanzelf: we leggen onze medewerkers steeds op een interactieve manier uit wat we van hen verwachten. En mensen spreken elkaar erop aan wanneer iemand zich niet juist gedraagt. Dit zorgt voor een open en prettige sfeer op de werkvloer. Dat merk je wanneer je binnenloopt op onze locaties.”

Internationale radiozenders in de kas

Het bedrijf doet ook andere dingen om het werkgeluk van medewerkers te bevorderen. Zo krijgen mensen − onder de vlag van de OK Plant Academy − de kans om cursussen en opleidingen te volgen. Internationale medewerkers kunnen bijvoorbeeld Nederlands leren en er worden workshops rondom Artificial Intelligence en EHBO-cursussen aangeboden.
“Verder organiseren we iedere maand een sportactiviteit voor onze medewerkers en proberen we ervoor te zorgen dat iedereen zich thuis voelt binnen ons bedrijf. Om die reden vieren we ook feestdagen van landen waar onze medewerkers vandaan komen. Donderdag 27 februari is het bijvoorbeeld ‘Vette Donderdag’ in Polen. Dan regelen we Poolse donuts voor onze mensen.”
In de kassen van het bedrijf staat niet per definitie een Nederlandse radiozender op, maar wordt ook wel afgestemd op Turkse of Spaanse zenders. “Op die manier voelen internationale medewerkers zich gezien en gewaardeerd, wat de binding met het bedrijf versterkt. Kleine dingen maken een groot verschil voor medewerkers.”

Aanpak werpt vruchten af

De geschetste aanpak zorgde ervoor dat OK Plant onlangs de jury- en de publieksprijs in de categorie ‘bedrijven met meer dan 25 medewerkers’ won bij de uitreiking van de Stigas Gezond en Vitaal Werken Prijs 2024. Deze organisatie − die zich richt op veiligheid, vitaliteit en verzuimbegeleiding in de agrarische en groene sector − reikt deze prijs ieder jaar uit aan bedrijven die serieus werk maken van gezond, veilig en vitaal werken.
“De prijs is natuurlijk een mooie opsteker”, zegt Van Marrewijk. “En het levert veel positieve publiciteit op. Maar los van deze prijs plukken we als bedrijf vooral zelf de vruchten van deze aanpak. Mensen werken graag bij ons en zijn daardoor productiever. Ook hebben we ondanks de krappe arbeidsmarkt minder problemen om voldoende en goed personeel te vinden. Onze medewerkers blijven lang bij ons, er gaat bijna nooit iemand weg. En als er een vacature is, wordt deze vaak snel ingevuld. Natuurlijk: het vergt wel inspanningen en energie, maar investeren in het werkgeluk van je medewerkers loont zonder meer.”

Tekst: Ank van Lier