De bekende leverancier van maaltijdpakketten HelloFresh is in het tweede kwartaal dankzij de coronacrisis flink gegroeid. Het aantal bestellingen is meer dan verdubbeld tot 18,1 miljoen met een klantenbestand dat groeide van 2,4 miljoen naar 4,2 miljoen, meldde het Duitse bedrijf in de publicatie van de definitieve cijfers voor het tweede kwartaal.

Doordat veel mensen vanwege de coronamaatregelen verplicht thuis moesten blijven en niet meer naar de supermarkt wilden, zag het bedrijf zijn omzet flink oplopen. Het bedrijf is actief in meerdere Europese landen waaronder Nederland en in de Verenigde Staten, Canada en Nieuw-Zeeland.

Fors meer omzet en winst

De omzet steeg van 436 miljoen euro in dezelfde periode vorig jaar naar 972 miljoen euro dit jaar. Een stijging van 122%. De bedrijfswinst steeg tegelijkertijd van zo’n € 18 miljoen naar € 153 miljoen. Zowel de omzet als winst waren daarmee veel sterker dan was voorzien.
Het bedrijf krikt nu ook zijn financiële verwachtingen voor heel 2020 verder op. Het denkt de omzet dit jaar, zonder rekening te houden met wisselkoersschommelingen, tussen de 55 en 70% te kunnen laten groeien. De prognose stond eerder nog op 40 tot 55% groei. Daarnaast is de voorspelling voor de bedrijfswinst aangescherpt. Deze zal dit jaar waarschijnlijk 8 tot 10% stijgen, aldus de onderneming.

Consument is vaker thuis

De groei is vooral te danken aan de coronacrisis. “De groei van de afgelopen maanden is uitzonderlijk, omdat zowel nieuwe als bestaande klanten voor HelloFresh hebben gekozen als oplossing voor thuis koken. We zien dat klanten nieuwe gewoontes hebben aangenomen en meer maaltijden bij ons bestellen in hun weekmenu doordat ze meer tijd thuis doorbrengen,” aldus CEO Dominik Richter.

In Onder Glas publiceerden we vorig jaar een uitgebreid artikel over het feit dat verspakketten een welkome ‘boost’ geven aan de groenteconsumptie. Dat artikel is hier te lezen.