Marco van der Sar is per 21 mei benoemd tot bestuursvoorzitter van Bloemenbureau Holland (BBH). Het bestuur kiest hiermee voor een onafhankelijke voorzitter, met zowel internationale sierteeltervaring als kennis van marketing en strategie. Hij volgt Henk Spoon op, die na drie jaar stopt. In die periode leverde Spoon met zijn ervaring een sterke bijdrage aan het bestuur en de ontwikkeling van consumentenmarketing in de sector.

Marco van der Sar is er trots op dat hij deze functie mag gaan invullen. “Het is onze uitdaging om de toegevoegde waarde van Bloemenbureau Holland explicieter te maken voor telers en exporteurs. Ook moeten we zorgen dat de consumentenmarketing van bloemen en planten op een nog hoger niveau komt, zodat we samen meer succes en rendement kunnen behalen. We willen de sector ondersteunen met kennis van marketingcommunicatie, consumentendata en netwerk. Er liggen kansen om de successen uit te bouwen en BBH ook relevant te maken voor telers en exporteurs die de meerwaarde nog niet ervaren. Ik geloof in de gezamenlijke aanpak en zoek actief naar de verbinding met iedereen die kan helpen in onze missie.”

Verbinding met sector

Dennis van der Lubbe, directeur BBH, geeft aan dat, na een periode waarin het bureau verder is geprofessionaliseerd, het nu tijd is om de verbinding met de sector verder te intensiveren. “Met zijn netwerk en ervaring binnen de sector kan Marco van der Sar hier een goede bijdrage aan leveren. Daarnaast heb ik hem de laatste weken leren kennen als een positief en energiek persoon, met een open mindset. Ik verwacht op een plezierige en professionele manier met hem samen te werken binnen het bestuur.”

Goed ingevoerd in de sierteeltsector

Na zijn studie bedrijfskunde in Rotterdam werkte Van der Sar tien jaar voor Royal FloraHolland in diverse functies gericht op de internationale sierteeltpositie van de coöperatie. Daarna was hij bij Dümmen Orange vier jaar verantwoordelijk voor de mondiale marketing en communicatie. Sinds 2020 is hij zelfstandig actief binnen de sector op gebied van interim-management en marketing.

Inspelen op consumentenbehoeftes

Bloemenbureau Holland is een stichting opgericht door de sierteeltsector met als doel consumenten te verleiden om meer bloemen en planten te kopen. De afgelopen jaren werkte het bureau aan consumentenpromotie, marketingtools, shopper activatie en het meten van effecten en van campagnes. In samenwerking met telers en exporteurs speelt het in op consumentenbehoeftes en ontwikkelt activiteiten om deze om te zetten in aankoop van bloemen en planten. Komende jaren bouwt BBH dit verder uit in samenwerking met de sector, zodat consumenten meer gaan besteden aan bloemen en planten.