Om de twee jaar zetten ongeveer tien glastuinbouwbedrijven in de Plukmadepolder tijdens de landelijke Kom in de Kas hun deuren open voor belangstellenden uit de omgeving. Vanaf december starten de eerste voorbereidingen voor het evenement dat dit jaar in Noord-Brabant op zondag 2 april plaatsvindt.
Patricia van der Lans, Remco Bos en Maarten van de Rijt zitten bij elkaar op het bedrijf SweetPoint in Made. Met zijn drieën vormen ze het lokale Kom in de Kas-comité en zorgen voor de overkoepelende zaken, zoals zoeken van bedrijven die mee willen doen, publiciteit en verkeer. De deelnemende bedrijven regelen ieder de eigen zaken rondom het evenement in hun gebied.
Van jongs af aan
Patricia van der Lans zit behalve in dit comité ook in het landelijk bestuur. Toen ze haar vroegen, heeft ze gelijk ja gezegd. “We hebben zes vergaderingen per jaar. Je zit dicht bij het vuur en weet als eerste wat er speelt”, geeft ze als voordeel aan. Dit jaar heeft ze de andere twee meegenomen naar de regiodag. De vernieuwde aanpak ter gelegenheid van het veertigjarig bestaan van Kom in de Kas werd daar uitgelegd. En om daar ‘thuis’ over na te kunnen praten, ging ze liever met het voltallige comité.
“Ik weet niet beter dan dat het evenement bestaat. In 1977 maakte ik het voor het eerst mee bij mijn vader in Loosduinen. Sinds 1990 zitten we met ons eigen bedrijf hier in Made en hebben nog iedere keer deelgenomen. We zetten de Nederlandse tuinbouw in een positief daglicht en geven mensen meer kennis over de producten die ze eten, de bloemen op tafel en de planten in de huiskamer. We hebben geen geheimen”, legt ze verder uit.
SweetPoint van der Lans heeft drie teeltlocaties in Made, Middenmeer en Honselersdijk van bij elkaar 19 ha. De locatie in Made is 2,6 ha. Ze telen het zoete puntpaprikaras ‘Ramiro’. Tijdens de open dagen van de glastuinbouw maakt een kok hapjes met paprika. Mensen kunnen zo zien en proeven wat er mogelijk is. “Je merkt dat gezonde voeding een hype is, waarvoor veel mensen naar de kas komen. Ze zijn veel meer geïnteresseerd in hoe het er in de teelt aan toe gaat dan een aantal jaren geleden.”
Goed voor imago
Maarten van de Rijt is bedrijfsleider bij Westlandse Plantenkwekerij (WPK), gespecialiseerd in arbeid. Hoofdactiviteit van dit bedrijf is de opkweek van warme groenteplanten voor de glastuinbouw. Daarnaast telen ze trayplanten voor de vollegrondstuinbouw en tussen januari en september ook potplanten die onder de naam House&Garden worden verkocht. Het bedrijf beschikt over vier locaties, waarvan er twee in Made liggen, een in ‘s-Gravenzande en een in Maasdijk. Toen de vraag kwam, wie er van WPK in het comité wilde, kwam dit bij Maarten van de Rijt terecht.
Het evenement, dat in Made eens in de twee jaar plaatsvindt, organiseert hij nu voor de derde keer mee. Hij richt zich vooral op de publiciteit. “We doen iedere keer mee. Kom in de Kas is een prachtig moment om mensen uit de omgeving te ontvangen en te laten zien wat we doen. Het is goed voor het imago van de tuinbouw.”
Verjonging is belangrijk
Remco Bos is duidelijk de jongste van het drietal. Hij werkt sinds kort bij Kwekerij gebr. Bos van zijn vader en oom met 10 ha losse tomaten in Made. Het bedrijf is sinds 1990 in het gebied gevestigd. Ze begonnen met een bedrijf van 5 ha. In 1998 verhuisden ze een straat verder naar een bedrijf van 10 ha. Hij heeft een opleiding commerciële economie gedaan en een jaar als marketeer gewerkt. Nu heeft hij toch de keuze gemaakt om de glastuinbouw in te gaan en te zijner tijd het stokje over te nemen, mogelijk samen met zijn zus, die op de HAS zit. “Mijn studie was bedrijfsgericht. Ik groei nu steeds meer in het bedrijf. Via cursussen ga ik me verder voorbereiden op de glastuinbouw. Maar veel heb ik al met de paplepel meegekregen.”
De twee ‘ouderen’ uit het comité zien graag verjonging. Niet omdat hij binnen de doelgroep van Kom in de Kas valt, want die ligt voornamelijk bij jonge gezinnen met kinderen en 55-plussers. “Hij heeft een andere kijk op dingen in plaats van onze vastgeroeste ideeën”, zegt Van der Lans lachend.
Voldoende bedrijven
In het glastuinbouwgebied Plukmadepolder liggen zo’n twintig glastuinbouwbedrijven. Het gebied viert dit jaar het dertigjarig jubileum. Mooi passend bij het landelijk thema ‘Feest in de kas’, omdat de landelijke editie veertig jaar bestaat. “Natuurlijk kleden we het geheel feestelijk aan met mooie bloemstukken en ballonnen, maar het is voor Made geen kroonjaar, zoals vijf jaar geleden”, zegt Van der Lans. Verder laten ze het aan de deelnemers zelf over wat ze doen.
Het vinden van bedrijven die mee willen doen, verliep dit keer probleemloos. Een van de redenen daarvoor is het succes van de vorige keer. Standaard komen er zo’n 6.000 bezoekers. Twee jaar terug kwamen er ineens ruim 10.000 bezoekers. Van der Lans is in december begonnen met het benaderen van teeltbedrijven. “Ik begin met de ondernemers die de vorige keer hebben meegedaan. Twee deelnemers haakten af. Een vanwege een andere teelt en een andere omdat hij was gestopt met het bedrijf. In plaats daarvan hebben we nu een ondernemer in perkgoed en een aardbeienteler. We streven naar tien bedrijven, met allemaal een verschillende gewasgroep. Zo voorkom je besmettingsgevaar.”
Vaak hoor je dat bedrijven opzien tegen de hele rompslomp rondom de organisatie en het schoonmaken voor- en achteraf. De organisatoren merken vooral dat bedrijven enthousiast zijn en nog een hele tijd teren op de positieve reacties van de dag. Uit de vragen van de bezoekers merken ze dat de mensen heel geïnteresseerd zijn. “Telers praten graag over hun producten. Je bent trots op het product en deelt de achterliggende informatie graag met de consument. Dat leidt in de supermarkt eerder tot zien en kopen”, zegt Bos.
Publiciteit
De enorme opkomst van 2015 kwam waarschijnlijk door het weer, maar ook door de enorme publiciteit, onder andere via Facebook. “Ik benader de kranten en lokale omroepen ongeveer twee weken voor het zo ver is. Je moet ze niet te vroeg uitnodigen. Verder krijgen alle basisscholen uit de omgeving kleurplaten. De vorige keer hebben we 1.250 kleurplaten uitgedeeld. In iedere jaargroep kunnen kinderen een prijs winnen. En natuurlijk dit jaar wederom Facebook en de dit jaar heel bijzondere landelijke campagne, waar we veel van verwachten. Juist de combinatie van communicatiemiddelen maakt dat mensen hier naartoe komen”, zegt Van de Rijt.
Adviezen
Op zondag 2 april heeft het comité in overleg met de deelnemers gezorgd voor een aantal extra’s. Er zijn twee eetlocaties, op vier plaatsen kunnen bezoekers iets drinken en op twee plaatsen liggen springkussens voor de kinderen. Verder doen de bedrijven zelf iets extra’s. Ze verkopen producten en geven demonstraties. “Mensen vinden het nu eenmaal leuk om iets te kopen en te proeven.”
“Begin op tijd met de organisatie”, is een van de adviezen, die de groep tot slot wil meegeven. “Kijk ook hoe de gemeente er tegenaan kijkt. Wij hebben een gemeente die het belangrijk vindt.” Een tweede tip is goed te kijken naar de verkeersregeling rondom het evenement. “Wij hebben dat twee jaar geleden voor het eerst uitbesteed. Er is een verkeersplan opgesteld, met twee weilanden als parkeerplaatsen. Vanaf deze punten gaan er twee treintjes rijden.”
Samenvatting
Kom in de Kas Plukmadesepolder vindt dit jaar plaats op zondag 2 april. De voorbereiding is in volle gang. Ieder bedrijf organiseert zelf zijn open dag. Een overkoepelend comité zorgt bijvoorbeeld voor het werven van bedrijven, de publiciteit en het regelen van de verkeersdrukte op de dag zelf. Goede tips voor andere gebieden zijn op tijd starten met de voorbereidingen, goed omgaan met de verkeersdrukte en vooral genieten van de dag.
Tekst en foto’s: Marleen Arkesteijn