“Oogstrobot Artemy is klaar voor de commerciële teelt”, zegt productmanager Timo Kleijwegt. Voordat de robot afgelopen juni tijdens de GreenTech is gelanceerd, is het product eerst uitvoerig getest in een demonstratiekas en geoptimaliseerd. De robot is gedurende twee jaar getest en kan nu 40 tot 50% van de oogstarbeid vervangen.”

“De reden dat we de robot nu pas op de markt introduceren, is dat we pas wilden lanceren als zeker is dat het goed werkt. Wij hebben gefocust op het maken van een zo goed mogelijk product, dat naadloos aansluit op de behoeften van de teler en de huidige ontwikkelingen in de markt,” vervolgt Kleijwegt, productmanager bij Certhon.
De ontwikkeling van de robot loopt al jaren en is een samenwerking tussen kassenbouwer Certhon en het Japanse Denso, marktleider in de automotive branche. In de oogstrobot komen horti know-how en specifieke automotive techkennis samen.
Kleijwegt: “Het is nu tijd om de robot te laten bewijzen wat hij kan. Daarom zoeken we telers die early adopter willen zijn, die er toekomst in zien en er samen met ons de schouders onder willen zetten”

Technologie

Het gaat om een eenarmige robot, die volledig zelfstandig kan plukken, desinfecteren, van oogstkratten en van paden kan wisselen, dag en nacht én onder alle soorten LED. Met geavanceerde vision technologie scant de robot het gewas om de rijpe trossen eruit te pikken, afhankelijk van de gewenste rijpheid. De robot kan trossen tot maximaal 450 gram oogsten.
Kleijwegt: “Het grote verschil tussen onze robot en andere oogstrobots is dat wij de grootste arbeidsbesparing realiseren bij mini- en midcherry trostomaten.” Uiteindelijk wil de fabrikant ook het grotere marktsegment van de grove trostomaat met de machine autonoom kunnen oogsten.

Arbeidsbesparing

“Arbeid is een steeds belangrijker discussiepunt,” zegt John van der Knaap, manager van het De Ruiter Experience Center in Bleiswijk. Hier test en demonstreert veredelingsbedrijf Bayer onder realistische omstandigheden producten en diensten voor de glastuinbouw. “Telers willen weten hoeveel arbeid onze rassen vragen, onder meer aan gewasonderhoud.” Hij aarzelde dan ook niet om de samenwerking met Certhon en Denso aan te gaan, ook omdat robotisering van invloed kan zijn op keuzes die gemaakt worden in veredelingsprogramma’s.
Van der Knaap: “Een robot kan helpen de arbeidsdruk te verlichten. Vorig jaar hebben wij de robot in verschillende kassen getest, op kleine veldjes met acht of tien tomatenplanten. Dit jaar hebben we vier paden gereserveerd voor de robot, om de snelheid en het duurvermogen te testen. We zijn nog niet bezig met een speciaal ‘robot-ready’ ras, wel hebben we getest met een andere werkwijze; met clips of indraaien. Dat gaf verschil, al hadden we daarvan meer verwacht.”

Echt autonoom

“Bijzonder aan Artemy is dat hij echt autonoom is”, vervolgt Van der Knaap. “Er zitten sensoren op, zodat hij zelf zijn pad zoekt. Als de zes kratten op de robot vol zitten, rijdt hij zelf terug naar het hoofdpad. Hij zoekt daar de trolley op, leegt zichzelf, pakt nieuwe kratten en gaat weer naar de plek waar hij gebleven was. Het desinfecteren van de schaar doet hij zelfstandig, dus over virussen en besmetting maak ik mij ook minder zorgen.”
“Dit gebeurt allemaal uiterst veilig”, vervolgt Kleijwegt. “Als er een obstakel op de route gesignaleerd wordt, hoe klein of groot ook, dan stopt de robot direct. Je hoeft er vervolgens ook niet naartoe te lopen om op de knop te drukken, hij herstart zelfstandig. Er zitten zes kratten in twee lagen op de robot, die wisselt hij automatisch. We hebben samen met Metazet ook een trolley ontwikkeld, die staat in een ander pad. Zodra de volle kratten zijn afgeleverd gaat hij automatisch naar de trolley toe om lege kratten op te halen. Op een trolley zitten 24 kratten, we werken met twee trolleys per robot. In principe heb je dus 48 kratten die hij volledig autonoom kan vullen. Sommige telers vragen: waarom doe je dat niet achter de robot? Dat heeft twee redenen. Je kunt dan moeilijker van pad wisselen en het geheel wordt zwaarder. En dat gaat weer ten koste van de batterij.”

Arbeidsbesparing

De robot kan nu 40 tot 50% van de oogstarbeid wegnemen. Het percentage hangt in de praktijk af van het tomatenras en hoe de teler zijn gewas onderhoudt. Kleijwegt: “Het belangrijkste voor nu is dat de robot helemaal zelfstandig en foutloos werkt zonder schade aan te brengen aan de plant. Dat hebben we hier bij De Ruiter bewezen. De volgende stap is de robot nog sneller maken en daarvoor moet hij naar een grotere, commerciële kas.”

Efficiëntie en snelheid

Snelheidswinst is mogelijk naarmate de software, die wordt geanalyseerd met kunstmatige intelligentie, beter wordt. Dankzij lampen op de robot kan deze onder alle soorten LED-belichting presteren.
De robot wordt geleverd met vier batterijen, die elk 5,5 uur meegaan. Die moeten handmatig worden gewisseld. Ook dit is een bewuste keuze geweest in het ontwikkelingsproces. Het gaat namelijk ten koste van de oogsttijd als de robot stil staat om op te laden. Als de robot bijna achter in een pad staat en de batterij moet vervangen worden, rijdt hij automatisch terug naar het hoofdpad. Daarnaast kan de teler op een dashboard zien waar de robot zich bevindt en wat de batterijstatus is.

Businesscase

De verwachte terugverdientijd van de oogstrobot is vijf tot zes jaar, zonder subsidies. Andere functies zoals oogstvoorspelling of digitaal scouten worden er momenteel nog niet bij geleverd, maar worden in de toekomst wel ontwikkeld, al dan niet met partners.
De volgende fase is om praktijktesten bij telers uit te voeren. De oogstrobot moet meedraaien in een commerciële kas, waar de kunstmatige intelligentie verder ontwikkeld kan worden en daadwerkelijke samenwerking met een teler plaatsvindt zodat ook de snelheid omhoog gaat. Kleijwegt: “Ik denk dat veel telers nu nog denken: ik heb handen genoeg, maar over vijf jaar kan dat er heel anders uitzien. Arbeid wordt nu eenmaal snel schaarser en duurder.

Tekst en beeld: Mario Bentvelsen

 

  • John van der Knaap: “De robot is echt autonoom. Er zitten sensoren op de robot zodat hij zelf zijn pad zoekt. Als de kratten vol zitten, rijdt hij automatisch terug naar het hoofdpad.”