Met een consortium van veredelaars, telers en groenteverwerkers wordt momenteel een project uitgevoerd om de groenteconsumptie te verhogen via snackgroenten voor nieuwe eetmomenten.
Het is een multidisciplinaire benadering van consumenten, sensorisch en producttechnisch onderzoek. Verschillende eetmomenten – anders dan het avondeten – zijn verkend om consumentenervaringen en ideeën over die momenten en bijbehorende behoeften te verzamelen. Er is meer inzicht verkregen in specifieke consumptiemomenten en de ervaren motieven en barrières met betrekking tot productkenmerken, zoals smaak en gemak. Ook wordt het effect van de context op de smaakbeleving onderzocht. Hiervoor is een methode ontwikkeld om de smaak te kunnen beoordelen in een gesimuleerde context.
Om veredelaars en telers in staat te stellen snackgroenten te ontwikkelen met een goede smaak, worden smaakmodellen ontwikkeld specifiek voor snacktomaten en snackpaprika’s. Een smaakmodel is een algoritme om op basis van instrumentele metingen, zoals brix, te berekenen hoe aangenaam een consumentenpanel de smaak zou vinden. Deze tool gebruikt de keten voor smaakgerichte productontwikkeling.