Eind januari stond Dico Drost van platform Horticulture Online als een van de weinige bedrijven uit de sierteelt – met welgeteld 1 collega – op de Webwinkel Vakdagen in de Utrechtse Jaarbeurs, een vakbeurs voor de e-commerce business. Zijn visie: een kortere en meer duurzame keten van bloemen en planten met een omnichannel-strategie beperkt productderving en heeft de toekomst.

Je stond op de webwinkel vakdagen, wat is dat voor een beurs?

Dat heeft betrekking op alles wat met webshops en e-commerce te maken heeft. Was er zelf al vaker geweest, maar ik stond er dit jaar voor het eerst met een eigen stand.
Wij zijn partner van Qiox, een verkoper van digitale kiosken via de hortisector. Bloemisten kunnen bij ons een verkoopzuil voor in de winkel bestellen, voor inspiratiebeelden en aanbiedingen bijvoorbeeld.

Wat wilde je daar vertellen?

Het probleem in onze sector is dat er heel veel derving is, en er zijn heel veel stappen in de keten. In elke schakel van de keten treedt een stukje derving op. Dat veroorzaakt kosten, je moet producten weggooien en de kwaliteit wordt minder, wat totaal niet duurzaam is. Met digitalisering kun je eerst iets laten zien en vervolgens het product gaan leveren. Je ziet dat je met een relatief lage inkoopwaarde al snel op een verkoopprijs uit komt die men ook in een bloemenwinkel of tuincentrum vraagt.

Waarin zit jullie onderscheid met andere online aanbieders?

In het feit dat wij met andere partijen in de keten willen samenwerken. Dus met telers, bloemisten en tuincentra, omdat we geloven in het omnichannel-concept. Coolblue heeft bijvoorbeeld ook fysieke winkels geopend, en er zijn natuurlijk fysieke winkels die webshops openen. We geloven niet in het een of het ander, maar in de samenwerking tussen offline en online, bricks en clicks.

Jullie pakken het dus anders aan dan Bloomon?

Die richt zich op een bepaald thema, en een specifiek segment en dat is ook goed. Wij willen de bestaande business helpen om zich verder te ontwikkelen naar de moderne tijd. Er zijn heel veel mensen in de handel die weinig affiniteit met digitalisering hebben, maar wel de noodzaak daarvan inzien.

Is het jullie bedoeling om met zo min mogelijk tussenpersonen te werken?

Dat is natuurlijk het spel, de bloemenveilingen zijn zoekende naar hun bestaansrecht en de groothandel koopt alle kleine handelshuizen op en vervolgens worden ze schrikbarend duur.
Daarnaast zullen we met minder mensen, vanwege de vergrijzing, efficiënter moeten werken. Dat regelt zich vanzelf eigenlijk, daar hoef ik niet zoveel voor te doen.

Dus in jouw toekomst is er geen plek meer voor de veiling of de groothandel?

Ik denk dat handel geen duurzaam woord is. Mijn klanten willen alles transparant hebben, ze willen weten waar ze kopen en waar de kosten voor zijn. Ze zijn bereid voor extra kosten te betalen, als maar duidelijk is waarvoor die kosten gemaakt zijn. Bij de handel is dat niet zo. Van oudsher is de handel gebouwd op een concurrentiespel: wie kan er leveren voor de laagste commissie? Ieder weldenkend mens begrijpt dat de handel vandaag de dag niet meer kan werken voor percentages tussen de 10 en 15%. Ik heb een b2b-webshop en een webshop voor de consument, waarbij alle kosten zo transparant mogelijk zijn.

Waar kopen jullie je product nu in?

Via de gebruikelijke wegen, direct bij de teler of via de veilingen.

Denk je dat Bloomon gaat voor een winner-takes-all strategie?

Waarschijnlijk wel, maar er zijn er meer die dat willen. Je hebt Plantsome, je hebt Topbloemen… allemaal willen ze hetzelfde. En uiteindelijk weten we dat dat niet gaat gebeuren. Er is ruimte voor meerdere online spelers, en dat zal voorlopig ook zo blijven.

Als ik naar je website kijk praat je vooral over gemak, en niet over duurzaamheid.

Laten we beginnen bij de teler: die brengt zijn bloemen of planten naar de veiling maar krijgt nooit een terugkoppeling over het product en wat ermee is gebeurd. Dat is allemaal heel vaag en onduidelijk. Het is dan ook lastig te bepalen wat een teler moet telen, waar eigenlijk vraag naar is. Er is ook geen partij die hem helpt. We hebben wel een coöperatie, maar die is druk met zichzelf staande te houden. Die is er niet meer voor de telers, die tijd is geweest. Kijk je naar de bloemist, die gaat zelf naar de groothandel om te zien wat ie koopt, want dat is hij zo gewend. En dan komt ie terug in zijn winkel, heeft ie net ingekocht en vervolgens komt er een klant die net wat anders wil als wat ingekocht is.
Ik denk dan: bloemist, blijf lekker in je winkeltje en ga klanten inspireren en adviseren en ga online inkopen en verkopen en gebruik de kennis om de klanten te helpen.

Gemak en versheid, dat lijkt me duidelijk, maar hoe zit dat met de duurzaamheid?

Ik werk samen met de HAS in Den Bosch en we zijn aan het onderzoeken om meer duurzaamheid in het concept te integreren en het voor de consument begrijpelijk te maken. Wees eerlijk: in onze bloemen en plantensector heeft nog niemand iets duurzaams opgezet dat de consument begrijpt. MPS, GAP, Benefits of Nature… het is allemaal leuk en aardig, maar er is niks wat nu echt wat zegt over een product. Uiteindelijk wordt er nog veelal gehandeld op de laagste prijs. We willen gaan uitleggen wat het kost om – ik noem maar een voorbeeld – een bos tulpen op een duurzame manier te produceren.

Ga je ook biologische producten aanbieden?

Weet ik niet, ik vraag me af of dat wel zo goed is. Het is niet altijd beter dan duurzaam gekweekte producten. Biologische productie is nog veel te kleinschalig. Zo’n kweker als Van der Hoorn, met zijn kas zonder gas, die heeft heel veel geïnvesteerd en die wil zijn verhaal graag naar buiten brengen en daarvoor een gezond rendement behalen.

Hoeveel bloemisten voelen zich door jouw concept aangesproken?

We zitten nu op een tiental bloemisten, dat ontwikkelt zich gestaag. Ik merk dat je eerst vertrouwen moet winnen. Die verandering bij de bloemist heeft ook zijn tijd nodig. Ik ben geen hardloper, maar probeer het rustig op te bouwen.

Tekst: Mario Bentvelsen, beeld: LD Photography