De sierteeltsector is een telersvereniging rijker. Sinds kort leveren zeven bedrijven onder de naam Pure Organic een assortiment biologisch geteelde tuinplanten, zomerbloemen, phalaenopsis en kruiden op pot onder SKAL-certificaat. De vereniging presenteert zichzelf deze week op de IPM in Essen. “Dit is een heel positieve ontwikkeling, die vraagt om verbreding”, stelt orchideeënteler Lennard van der Weijden van GreenBalanZ vast.

Vorig jaar juni deed Van der Weijden in Onder Glas verslag van de lange aanloop die nodig was om de biologische teelt op zijn bedrijf in de steigers te zetten en het SKAL-certificaat te verwerven. Sindsdien heeft hij zowel zijn teelt als zijn klantenbestand stap voor stap uitgebreid.

Biologisch assortiment

“In de zomer werd ik gevraagd om aan te schuiven bij een groep telers die met Intratuin in gesprek was over het opzetten van een biologisch assortiment”, blikt hij terug. “Van het een kwam het ander en een dezer dagen hakken we de knoop door of we als stichting of als coöperatie verder gaan. Ik denk het laatste. Veiling Plantion is onze marktplaats en heeft ons ruimte aangeboden in haar stand op de IPM, zodat we ons aan een breed vakpubliek kunnen presenteren. Intratuin bracht de telersgroep bij elkaar en is vooralsnog de voornaamste afnemer.”

Stap voor stap uitbouwen

De teler heeft zijn biologische assortiment in het afgelopen half jaar met verschillende cultivars verbreed. Er meldden zich ook nieuwe afnemers, naast de Zwitserse winkelketen die zijn biologische teelt initieerde. “Ik bouw de teelt stap voor stap uit”, licht hij toe. “De vorming van Pure Organic kan voor een versnelling zorgen. Intratuin wil echt werk maken van een biologisch schap en ook andere marktpartijen hebben interesse. Het zou zeker helpen als er meer gewassen onder het label gaan vallen. Ik ben de eerste glasteler die zich aansluit en naar ik hoop niet de laatste.”

Volwaardige schappositie

Als telersvereniging denken de ondernemers sneller en beter een goede afzetpositie te kunnen verwerven. “Met meer seizoens- en jaarrondproducten kun je een volwaardige schappositie onderhouden en promotioneel ondersteunen”, besluit Van der Weijden. “Hoe we dat gaan doen en hoe snel we onze vereniging en activiteiten kunnen verbreden, zal de komende jaren blijken.”

Tekst: Jan van Staalduinen